چکیده:
از میان عقاید دینی، یکی از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهتدهی به رفتار آدمی، تربیت و اصلاح او، اعتقاد به معاد است؛ چنانکه بدون آن، هیچ رزمندهای معتقدانه به عرصۀ دفاع قدم نمیگذارد و خود را برندۀ جنگی نمیدانـد که به شهادت منتهی میشود. چنین اعتقادی در کلمات امامحسین ع و اشعار و رجزهای او و یارانش، نقشی محوری داشت. آن حضرت در روز عاشورا وقتی بیتابی خواهرش را دید، این فلسفۀ ژرف را یادآور شد و فرمود: «خواهرم! خدا را در نظر داشته باش! بدان که همۀ زمینیان میمیرند، آسمانیان نیز نمیمانند؛ و هر چیزی جز وجه خدا که آفریدگار هستی است، از بین رفتنی است؛ خداوند همگان را دوباره برمیانگیزد».بنابراین، شالودههای بیبدیل معادباوری و یاد مرگ و آثار آن را میتوان به وضوح در نهضت حسینی ع مشاهده کرد.
خلاصه ماشینی:
معادباوری در نهضت امام حسین( حجتالاسلام والمسلمین عسکری اسلامپور کریمی 1 اشاره از میان عقاید دینی، یکی از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهتدهی به رفتار آدمی، تربیت و اصلاح او، اعتقاد به معاد است؛ چنانکه بدون آن، هیچ رزمندهای معتقدانه به عرصۀ دفاع قدم نمیگذارد و خود را برندۀ جنگی نمیدانـد كه به شهادت منتهی میشود.
2 امام حسین( همانند پدر بزرگوارشان، مشتاق مرگ در راه خدا بود.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} امام( هنگام حرکت از مکه، با خواندن خطبهای فرمود: «هر یک از شما كه مثل ما اشتیاق دیدار خدا را دارد و حاضر است جانش را در راه شهادت و لقای پروردگار نثار كند، آمادۀ حركت با ما باشد: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا».
بر اساس همین بینش و درک عمیق و باور به معاد و اشتیاق به مرگ بود که یاران امام با آنکه آن حضرت بیعتش را از آنان برداشت، در شب عاشورا ضمن اعلام حمایت قاطع، شور و اشتیاق خود را به شهادت در راه خدا بیان کردند: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَذی اَکْرَمَنا بِنَصْرِکَ وَ شَرَّفَنا بِالْقَتْلِ مَعَکَ؛ 1 سپاس خدایی را که با یاری کردن تو، ما را گرامی داشت و با کشته شدن همراه تو، ما را شرافت بخشید».
اگر در اظهارات یاران حضرت در شب عاشورا دقت شود، این روحیه در گفتارشان موج میزند؛ چنانکه هر یک از آنان برخاستند و عشق خود را به کشته شدن در راه خدا و در حمایت از فرزند پیامبر( و مبارزه با ظالمان، ابراز کردند.