چکیده:
انسان موجودی اجتماعـی است که از طریق ارتباط به تبادل احساسات، نگرش ها و هیجانات می پردازد و بدین وسیله نیازهای جسمی و روانی خود را تامین مـی کندارتباطات، عمل انتقال پیام به افراد دیگر است و به صورت مهارتهای کلامی و غیر کلامی این انتقال به خوبی میتواند صورت گیرد و مهارتی ضروری برای ایجاد روابط پزشک- بیمار و ابزار اثربخشی درمیان پزشکان وکادر درمانی است.
مهارت های ارتباطی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی تاثیر قابل توجهی بر نتایج درمانی بیماران دارد . بکارگیری مهارت های ارتباطی توسط پزشکان ارتباط مستقیم با رضایت بیماران و پایبندی آنها به درمان دارد و باعث افزایش پذیرش و مقبولیت پزشک از طرف بیمار می شود معمولا مربیان برای کارآموزان خود نقش مثالهای اصلی ارتباطات حرفهای و رفتار اخلاقی مناسب را دارند، باتوجه به این واقعیت که بیماران مرتبا از کیفیت ارتباطات در زمینه مراقبتهای بهداشتی شکایت میکنند، نیاز مبرمی به بهبود آموزش مهارتهای ارتباطی در دوره پیش از فارغالتحصیلی و آموزش فارغالتحصیلان هم از دیدگاه مربیان و هم از دیدگاه کارآموزان وجود دارد، محیط بالینی برای کسب و آموزش مهارتهای ارتباطی بالینی محیطی ایدهآل درنظر گرفته شدهاست.
خلاصه ماشینی:
بکارگیری مهارت های ارتباطی توسط پزشکان ارتباط مستقیم با رضایت بیماران و پایبندی آنها به درمان دارد و باعث افزایش پذیرش و مقبولیت پزشک از طرف بیمار می شود معمولا مربیان برای کارآموزان خود نقش مثالهای اصلی ارتباطات حرفهای و رفتار اخلاقی مناسب را دارند، باتوجه به این واقعیت که بیماران مرتبا از کیفیت ارتباطات در زمینه مراقبتهای بهداشتی شکایت میکنند، نیاز مبرمی به بهبود آموزش مهارتهای ارتباطی در دوره پیش از فارغالتحصیلی و آموزش فارغالتحصیلان هم از دیدگاه مربیان و هم از دیدگاه کارآموزان وجود دارد، محیط بالینی برای کسب و آموزش مهارتهای ارتباطی بالینی محیطی ایدهآل در نظر گرفته شدهاست.
اعتصامی پور ۱۳۹۵ در خصوص مهارت های ارتباطی و رضایتمندی اعضاء خانواده با نحوه صحیح این ارتباط مطالعاتی در این خصوص انجام داده است رابرت بولتون 2010در خصوص روانشناسی روابط انسانی و ارزش گوش دادن و شنونده خوب بودن و نیز سکوت به موقع و نیزدر خصوص فعالیتهای گروهی و اثر آن در رشد مهارتهای ارتباطی و نیز تعریف جامعی ازهمدردی، بر خلاف همدلی که « هم احساسی با » فرد دیگر است، « داشتن احساس برای » فردی دیگر، تعریف شده است مطالعه ارزشمندی داشته و کتابی در این خصوص نوشته است و ویسوروگادومسکی 2009 در خصوص آموزش مهارتهای ارتباطی طی مقاله ای به این موضوع تاکید نموده که میتواند رفتارهای بالینی را در پزشکان وکادر درمانی تغییر دهد امیر حسینی ۱۳۸۴ در خصوص مهارت های ارتباطی که روندهای ویژ های را را برایش درنظرگرفته و اعلام کرده که فرد را قادر می سازد به صورت والاتری رفتار کند و اتمر-اتمر2009درمطالعه جامع وکاملی در خصوص مصاحبه بالینی و روشهای آن و نقش مهارتهای ارتباطی در افزایش اثربخشی این مصاحبه ها و راهکارهای مربوطه مطالب ارزشمندی را ارائه نموده است.