چکیده:
هدف از این پژوهش ارائه رویکردی جدید در مطالعه اخلاق سازمانی در قالب هویت سازمانی و بررسی رابطه ابعاد هویت اخلاقی سازمان یعنی اخلاق نمایشی و کاربردی با عملکرد سازمانی می باشد. از میان مدلهای ارزیابی عملکرد، مدل کارت امتیاز متوازن (با ابعاد عملکردی فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری، مشتری و مالی) برای ارزیابی عملکرد سازمان های مورد نظر انتخاب و بکارگرفته شد. روش پژوهش توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه مورد مطالعه، کلیه سازمانها و ادارات کل استان آذربایجان شرقی می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد اخلاق نمایشی و کاربردی بطور معناداری ابعاد عملکردی سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه اثرگذاری اخلاق نمایشی و اخلاق کاربردی بر شاخص های عملکردی متفاوت می باشد ولیکن اخلاق کاربردی به مراتب موثرتر بوده و بطور مناسب تری اثر آتی مورد انتظار اخلاق بر عملکرد را نشان می دهد و تلاش ها و برنامه های اخلاقی، تصمیمات سازمانی و مطالبات اخلاقی جامعه را باهم تلفیق و موجب بهبود بهره وری سازمان می شود.
خلاصه ماشینی:
کلمات کليدي: هويت اخلاقي سازمان، اخلاق نمايشي، اخلاق کاربردي، ارزيابي عملکرد، کارت امتياز متوازن ١- مقدمه رفتار سازماني حوزه موضوعي تحقيق مي باشد که رفتار افراد و گروه ها را درون حيطه سازماني و نيز ساختار و رفتار سازمان ها را مورد بررسي قرار مي دهد (نظري زاده، موغلي و عباسي، ١٣٩٧)در طول دهه هاي اخير، رفتار اخلاقي سازمان ها و اثرات رفتارهاي خلاف قانون بعضي از سازمان ها بر جامعه توجه محققان را بر خود جلب نموده است .
بطوريکه بعضي نويسندگان نظير Hosmer (١٩٩٤) و Jones (١٩٩٥) بحث مي کنند که اخلاقيات خوب سازماني منجر به کسب و کار مناسب خواهد شد بدليل اينکه ، آن پيامدهايي مثل اعتماد و تعهد ذينفعان سازماني را بهمراه دارد که به نوبه خود عملکرد بلندمدت را تضمين مي نمايد همچنين موسوي و عربشاهي کريزي (١٣٩٣) بر اين باورند اخلاق سازماني خوب تاثير شگرفي بر نتايج سازماني دارد بطوري که بهره وري افزايش مي يابد، پويايي سازمان، عدم وجود شفافيت و ارتباطات سازمان بهبود يافته و ريسک کاهش پيدا مي کند.
بطور سنتي، مفهوم هويت سازماني با طرح هاي گرافيکي (نشان) سازمان، شناسه هاي بصري و آگهي هاي بازاريابي شناخته شده است وليکن اخيرا، اين مفهوم به تدريج توسعه يافته و به طرق ديگري نيز ارائه شده است (١٩٩٧ ,Fill &Markwick ) که آن را شامل ويژگي هاي سازماني مي دانند _____________________________________________________ 1- Corporate Ethical Identity 2- Corporate Revealed Ethics 3- Corporate Applied Ethics که گذشته ، حال و آينده سازمان را توصيف مي کند و نقش اساسي در در تنظيم هنجارهاي رفتاري اعضاي سازمان بازي مي کند (رحيم نيا و نيکخواه فرخاني، ١٣٩٠) Balmer و Gray (٢٠٠٠) و قلاوند و مرادي (١٣٩٤) هويت سازماني را اصالت و يکتايي يک سازمان تعريف کرده اند که بطور کامل به اعتبار و تصوير داخلي و خارجي سازمان مربوط مي شود و در نتيجه ارتباطات سازماني شناخته مي شود.