چکیده:
مفهوم انتظار و در رس آن انتظارمنجی ازمهمترین مفاهیم در روزگار امروزبه شمارمیآید ونگرشهای
مختلفی پیرامون آن مطرح میشود. این نوشتار با نگرشی که مفهوم انتظار را ناشی از رنج فراق امرغائب»
همراه با شوق حضور وعشق به وصال تعریف میکند. درصدد پاسخگویی به این پرسش است که
چگونه میتوان مفهوم انتظار را دراثرنمایشی بازنمایی کرد؟ هدف ازاین تحقیق با روش کتابخانهای -
اسنادی» شناخت و بازشناسی مفهوم انتظار در فرایند خلق اثرنمایشی است تا نسبت میان انتظارفعال
با امرغائب در سیرنزولی وصعودی انسان منتظرروشن شود. نتایج این تحقیق نشان میدهد که مفهوم
انتظار درتلاقی رنج فراق وعشق به وصال رخ میدهد. فرد منتظر به میزانی که در فراتی امرغایب» رنج
میکشد و در موقعیتهای بحرانی قرارمیگیردء به همان میزان شوق وعشق به وصال آن بیشترمیشود و
به تبع انتظار نیزشدیدترمیشود.
The concept of waiting and at the top of it the expectation of a savior is one of the most
important concepts today and different views are offered about it. This article seeks to answer the
question of how the concept of expectation can be represented in a performance art with an attitude
that defines the concept of expectation due to the suffering of separation from the absent, along
with the desire to be present and love to conjunction . The purpose of this research is to
recognize the concept of waiting in the process of creating a play using the library-documentary
method in order to clarify the relationship between active expectation and the absent in the
descending and ascending course of the waiting person. The results of this study show that the
concept of waiting occurs at the intersection of the pain of separation and love for the
conjunction. The person who waits, the more he suffers in the separation of the absent and finds
himself in critical situations, the more the enthusiasm and love for the conjunction increases, and
consequently the more intense creates to the expectation
خلاصه ماشینی:
این نوشتار با نگرشی که مفهوم انتظار را ناشی از رنجِ فراق امر غائب، همراه با شوق حضور و عشق به وصال تعریف میکند، در صدد پاسخگویی به این پرسش است که چگونه میتوان مفهوم انتظار را در اثر نمایشی بازنمایی کرد؟ هدف از این تحقیق با روش کتابخانهای _ اسنادی، شناخت و بازشناسی مفهوم انتظار در فرایند خلق اثر نمایشی است تا نسبت میان انتظار فعال با امر غائب در سیر نزولی و صعودی انسان منتظر روشن شود.
اما نگرش دوم مفهوم انتظار را، ناشی از رنجِ فراق و توجه بر امر غائب، همراه با شوق حضور و عشق به وصال تعریف میکند که تعابیر سازنده و رهاییبخشتری از مفهوم انتظار خلق میشود و توان درک اهمیت امر غائب و پرفروغ شدن کنش قهرمانانه را در اثر نمایشی به نحو فعال دارد.
به تصویر صفحه مراجعه شود نمودار شماره یک (منبع: نگارنده) شخصیت در سیر نزولی سعی میکند با حرکت و کنش خود، دردِ فراقی که در آن قرار گرفته را بر طرف کند اما نه تنها وصال عشق صورت نمیگیرد بلکه فراق بیشتر میشود و به تبع باید رنج و بلای بیشتری را تحمل کند.
از این رو در سیر نزولی عشق به چیزی یا کسی به صورت تدریجی در فراق آن متجلی میشود و رنج و این فراق بلاخیز برای انسان منتظر ایجاد میکند.
به میزانی که انسان در فراقِ امر غایب، رنج میکشد و در موقعیتهای بحرانی قرار میگیرد، به همان میزان شوق و عشق به وصال او نیز بیشتر میشود و به تبع مفهوم انتظار بروز بیشتری مییابد.