چکیده:
زیارت، آیین یادگار پیشوایان دین و سیرروحی آکنده ا زآموزههای اعتقادی» عرفانی»؛ واخلاقی است» که
بخشی ازادبیات آیینی مسلمانان را شکل میدهد. هدف این نوشتارتوصیفی -تحلیلی» شناخت نوع
ادبی زیارت است وبدین منظور زیارت آلیاسین به رابه صورت موردی بررسی نموده است. ضرورت
تحلیل گونه شناختی متون اسلامی ازاینجا سرچشمه میگیرد که خواننده با شناخت نوع ادیی» متن و
لایههای آن را دقیقتردریافت وتاویل میکند. سیرپژوهشها درادبیات اسلامی نشان میدهد تحلیل
محتوای زیارت. بیش از مطالعه شکلی وساختاری آن؛ وجهه همت گذشتگان بوده است. دراین
پژوهش پس از بررسی نظری مقوله گونه ادبی و معرفی مولفههای آن» ومفهوم شناسی «زیارت»» زیارت
آلیاسین» معرفی شده وبه لحاظ گونه ادبی بررسی شد. براین اساس زیارت از دو پیوند دونوع ادب
غنایی وتعلیمی شکل گرفته است. مولفههای متن زیارت با هم ارتباط طولی وعرضشی وزبان ساده ودر
عین حال شورانگیز زاثررا دریک سیرروحی و معرفتی تا آستان دوست پرواز میدهند.
This note investigates the literary genres of Ziarat Al-Yassin with the descriptive –analytical method. The necessity of typological studying in Islamic texts is that this approach helps readers to understand the text and interpret its layers. A look to the researches in Islamic literature represents that the content studies of this heritage (Ziarat) has been paid more attention than the study of its form or shape and structure by the antecedents. After presenting the theoretical subjects relating to the literary genre and the definition of its components and the overview of Ziarat term and defining some clauses of Ziarat Al-Yassin, this note has studied the literary genres in Ziarat and their components (elements). According to the examination, Ziarat can be included within two genres of the emotional (lyric) and didactic literature. Ziarat in its structure has been shaped of intellectual, emotional and …... elements which have relationship in longitudinal and cross-sectional and with a straightforward language but enthusiastic it makes the reader fly in his epistemological and spiritual progress (path) toward God
خلاصه ماشینی:
شوق وصل؛ حدیث آرزومندیگونهشناسی زیارتهای انتظار، بررسی موردی زیارت آلیاسین حمید عباسزاده احمد محمدیان چكیده زیارت، آیین یادگار پیشوایان دین و سیر روحی آکنده از آموزههای اعتقادی، عرفانی، و اخلاقی است، که بخشی از ادبیات آیینی مسلمانان را شکل میدهد.
از این رو با هدف برقراری ارتباط قلبی و روحی با امام و شناخت ایشان، زیارت با سلامهای پیاپی آغاز شده است، که این در نوع خود یک حسن مطلع است.
در پرتو این عناصر فکری چنین به نظر میرسد زیارت آلیاسین دارای دو جنبه غنایی و تعلیمی است.
2. انسان حضور عنصر انسانی در این زیارت به عنوان یک از سه ضلع اصلی خدا، امام و انسان، روشن است.
نکته برجسته در بررسی عنصر عاطفه در این زیارت آن است که عواطف و احساسات پاک زائر جوششی کور نیست که به سردی گراید بلکه باب معرفت است به گونهای که زائر در پایان دعا به حقایق و معارف دین و ولایتمداری نسبت به امام اقرار مینماید.
زائر در این فراز پس از سلام به خاندان پیامبر(، امام منتظَر را به طور خاص خطاب میکند و بدین ترتیب توجه خود را با ایشان معطوف مینماید.
در این زیارت مقوله توحید در قسمت غنایی و در قسمت تعلیمی با بیانها و عبارات مختلفی تکرار شده است.
محوریت امام در امور مربوط به سعادت و شقاوت، معروف و منکر و باطل و حق نشان از اهمیت به سزای اصل امامت در این زیارت دارد.