چکیده:
وجودیت هنر را میتوان از تخیل انسان مورد تجلّی قرار داد به بیانی دگر انسان میتواند با جذابیت وجودیت هنر در رابطه
با هنرهای وابسته به آن نهان پیدا میکند و با آن نقش چشمگیری در زندگی پدید آورد. هنر در رابطه با هنرهای بصری
وایستة دیگر توامان با تاریخ» فرهنگ» مذهبء جغرافیا و سیاست در بین هنرها مشخص میگردد همچنین هنر چیزی
فراتر از بینش معماری» نقاشی» مجسمهسازی و لاغیر میتوان مدنظر قرار گرفت. بحث هنر همانطور که گفته شد چیزی
فراتر بوده که در این پژوهش به قسمتی ناچیز هنر پرادخته» که بیان کنندة آشنایی با قسمتی از چیستی هنر از شناخت و
ارزیابی هنر از زمان و مکان مورد تبیین قرار گرفته شده است. منشا هنر و آفرینش هنری در نزد پروردگار توسط خلیفة
الهی یعنی انسان» با الهام افرینشات در وجودیت هنر بهنمایش گذاشته میشود و نقش مهمی در ایفای خلاقیت. کمال,
زیبایی» و از همه والاتر تخیلات انسان که منشا آفرینشهای هنری در عالم هنری بوده همچنین کارکرد هنر تمایزی بین
فرم و تاکید بر وجود مخاطب القاء مینماید و تا ادراکات حسی بر وجود انسان بازگو میکند که این موضوع سیطرة هویت
او میباشد. هنر ابزاری موّئر در به تحقق رسیدن معنای اثر هنری بوده و شیوة تهیة این ابزار متاثر از وجود انسان هنرمند
بوده و این نتیجة زحمات هنرمند در تاثیرات خود با اثر تبیین میگردد. روش تحقیق در این پژوهش بااستفاده از نوع روش
تحقیقی توصیفی - تحلیلی بهره گرفته که سعی گردیده با جمعآوری و گردآوری اسناد و اطلاعات به شیوةة کتابخانهای و
مستندات مکتوب براساس موضوع روند پژوهش با مفاهیم مرتبط استوار و با بررسی دقیق مورد واکاوی - تجزیهوتحلیل
دادههای اطلاعات, استخراج گردیده برخوردار میباشد. بنابراین وجودیت هنر در رابطه با هنرهای وابسته به آن امری
گسترده بوده که با این پژوهش تلاش گردیده تا به موضوع هنر دیدگاهی گستردهتر تبیین گردد تا ابزاری منحصربهفرد
برای پدیدههای سایر آفرینشهات برخوردار گردد. هنر رابطة مستقیمی با تفکرات آدمی در هر دورة تاریخی بوده و
نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا نمود حال آنکه خلق اثر با تخیل انسان هنرمند باشد آن اثر تضمینی برای اهداف هویت
بقاء انسان در سیطره تاریخ بهحساب آمده و در درگاه عالم هستی جاودانه خواهد ماند.
خلاصه ماشینی:
com ٢- کارشناسي حسابداري، تحليل گر و معامله گر بازارهاي مالي فعال حوزة کريپتوکارنسي و فناوري بلاکچين ٣- دانشجوي کارشناسي ارشد بازيگري، مؤسسه آموزش نبي اکرم (ص )، تبريز، ايران ٤- کارشناسي ارشد معماري داخلي، پژوهشگر معماري/ معماري داخلي 57 ١- مقدمه هنر يک «احساس خاص »١ بوده که همراه انسان ٢ هنرمند به انسان به وجود ميآيد به بيان ديگر نوعي پيوند معنوي ٣ بين هنر و انسان هنرمند در آثار هنري خلق ٤ ميگردد و آن را براي درک همگان با سيرتي رسا به تماشا ميگذارند و آن را به صورت فرم ، 5 معنا٦ و مفهوم درکي ٧ در فهم مخاطبان جاي ميدهند و ميتوان گفت هنر وجوديت آفرينش ٨ با خلق ، خلق کنندة او بوده و اين موضوع را نميتوان انکار از يک مادة هنر درهم آميخته مدنظر قرار گرفت .
٢- پرسش هاي تحقيق ١- وجوديت هنر چيست ؟ ٢- چيستي هنر؟ ٣- فلسفۀ هنر؟ ٤- حکمت هنراسلامي در وجوديت هنر در چه چيز نهفته است ؟ ٥- رابطۀ هنر با ساير هنرها در چيست و تلفيق آن با محيط چه تأثيري بر روي وجوديت هنر دارد؟ ٦- ماهيت وجودي هنر در رابطه با هنرهاي وابسته از چه تخيلي سرچشمه ميگيرد؟ ٧- آيا وجوديت هنر در رابطه با هنرهاي وابسته تأثرپذير بوده است ؟ ٨- آيا وجوديت هنر با شناخت هنرهاي ديگر محقر ميباشد؟ ٩- و آيا هنر را ميتوان با ايدئولوژي مؤثر در خلق آثار هنري مطرح کرد؟ ٣- فرضيه هاي تحقيق وجوديت هنر در رابطه با هنرهاي وابسته به آن قابليت هويت گذشتۀ انسان با پديدهاي هنري، معماري، موسيقي، ادبيادت و غيره را با وجودهاي تجلي با محوريت ماندگاري اثر در حفظ جاودانگي را در هر زمان و مکان با وجود حس مکان – روح مکان را با حفظ ارزشمندي برخوردار ميباشد.