چکیده:
از آنجا که پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)بنیانگذار تمدن اسلامی است،در نتیجه سیرهی ایشان میتواند شاخص اصلی تمام نیازها و چالشهای فکری اندیشمندان باشد.در این مقاله سعی شده است با استفاده از مبانی تعلیم و تربیت در سیرهی نبوی(ص)،رابطهی عقل و علم مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت این حقیقت آشکار گردد که مهمترین و بیشترین سهم در جنبش نرمافزاری و تولید علم،در سیره و سنت نبوی(ص)،از آن عقل است،اگرچه شعار استراتژیک ایشان تتمیم و تکمیل مکارم اخلاق بود،اما این امر از طریق ایجاد انگیزهی درست و عطش سیریناپذیر نسبت به علم و امید به نتیجهی ریشههای درخت علم صورت گرفته است.
Since the Founder of the Islamic Civilization was none other than the
Great Prophet of Islam (SAWA), his practice and behaviour in general
could be considered the main indicator for all ideological needs and
challenges of thinkers. But one cannot find a comprehensive response to
the relevant questions without a proper study of the practice and
exemplary behaviour of his vicegerents as well, the Ah al-Bayt (peace
upon them), for they are the ones who continued his path and perfectly
completed the building whose foundations the Prophet had raised himself.
On the other hand, the emergence of politico-cultural deviations after the
Prophet's departure, coupled with the attempts of the modern western
media to distort his spotless personality and Islam, necessitates a
thorough and profound research into the fountainheads of the Islamic
civilization. This article attempis to examine the harmony between
wisdom and knowledge on the basis of the principles of education as
could be gleaned from the practice and behaviour of the Prophet (SAWA).
As a result the fact emerges that the most important and the greatest
contribution to the present software revolution and proliferation of
knowledge, belongs to the Prophet of Islam (SAWA), since one of his
strategic aims was the completion and perfection of lofty moralities. The
creation of a truly insatiable thirst for knowledge along with its cherished
result were the roots of tree of knowledge, which was planted and raised
by the Prophet (SAWA) himself, and which yielded fruits in the time of his
Infallible Successors, especially in the days of Imam Jafar Sadeq (AS).
Thus, as the Islamic Republic of Iran strives to institutionalize the spread
of knowledge and the software revolution, rational development should be
taken into consideration parallel to, and even prior to it. It seems that the
necessity and the priority of this issue have not yet been fully realized in
‘view of the importance of knowledge and extensive activities such as
arderly and historical research.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله سعی شده است با استفاده از مبانی تعلیم و تربیت در سیرهی نبوی(ص)،رابطهی عقل و علم مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت این حقیقت آشکار گردد که مهمترین و بیشترین سهم در جنبش نرمافزاری و تولید علم،در سیره و سنت نبوی(ص)،از آن عقل است،اگرچه شعار استراتژیک ایشان تتمیم و تکمیل مکارم اخلاق بود،اما این امر از طریق ایجاد انگیزهی درست و عطش سیریناپذیر نسبت به علم و امید به نتیجهی ریشههای درخت علم صورت گرفته است.
به دلیل اهمیت ویژهی علوم انسانی،که در جهت تعریف انسان حرکت میکند،دین مبین اسلام اهتمام بسیار جدی نسبت به مقولهی علم و تولید آن از خود نشان داده است و مقدمات و ملازمات زیادی را برای تولید و تکامل علم بیان کرده است تا انسان در این مسیر از حقیقت واقعی خود دور نماند و بتواند تمام رشتههای علوم انسانی را مطابق با حقیقت و جایگاه واقعی انسان کشف و تدوین نماید و در پی آن علوم طبیعی نیز به شکل سودمند و سازندهای رشد خواهند نمود و میتوان به این وسیله اسباب آسایش و امنیت و رفاه را برای انسان فراهم کرد.
گذشته از شواهد فراوان دیگر بر این امر باید توجه داشت که کتاب گرانسنگ اصول کافی طبق فرمودهی مؤلف بینظیرش مرحوم کلینی، بر اساس سیر منطقی تفکر و اندیشهی اسلامی تبویب شده است و این کتاب در بخش عقاید،ابتدا کتاب عقل و جهل را ذکر میکند و بعد کتاب علم را میآورد و این نشان میدهد حتی در عصرهای مقارن با اهل بیت(ع)چقدر جایگاه عقل مهم و اساسی بوده است که قبل از کتاب توحید و کتاب الحجه و کتاب العلم،از عقل سخن به میان میآید و در انتها،کتاب مکارم اخلاق آورده میشود.