چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رضایتمندی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شادگان بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شادگان در سال تحصیلی 98-97 و روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری خوشهای بوده است. به همین منظور از بین دانشجویان دانشگاه مذکور، نمونهای به حجم 249 نفر انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس سرمایه اجتماعی و رضایتمندی تحصیلی دانشجویان بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن، بین نمونه توزیع و جمعآوری شد. دادهها توسط نرم افزارهای SPSS و Lisrel و با روشهای آماری تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: 1) دانشجویان سرمایه اجتماعی موجود در دانشگاه خود را پایینتر از سطح کفایت مطلوب (Q3) و نیز سطح حداقل کفایت قابل قبول (Q2) ارزیابی نمودهاند. 2) میزان رضایتمندی از تحصیل دانشجویان به طور معناداری پایینتر از سطح کفایت مطلوب (Q3) و سطح حداقل کفایت قابل قبول (Q2) میباشد. 3) بین سرمایه اجتماعی و رضایتمندی از تحصیل دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 4) سرمایه اجتماعی به طور مستقیم بر رضایتمندی تحصیلی دانشجویان اثر ساختاری دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of social capital on academic satisfaction of students of Payame Noor Shadegan University. The research method was descriptive-correlation and based on structural equation modeling. The statistical population of the study included all students of Payame Noor Shadegan University in the 2017-2018 academic year and the sampling method was cluster sampling. For this purpose, a sample of 249 students was selected from the students of the mentioned university. The instruments used in this study were the Social Capital and Student Academic Satisfaction Scale, which after calculating its validity and reliability, was distributed and collected among the sample. Data were analyzed by SPSS and Lisrel software using one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and path analysis model. The results of data analysis showed that: 1) Students of social capital in the university have rated themselves below the desired level of adequacy (Q3) and the minimum level of acceptable adequacy (Q2). 2) The level of student satisfaction with education is significantly lower than the desired level of adequacy (Q3) and the minimum level of acceptable adequacy (Q2). 3) There is a positive and significant relationship between social capital and studentschr('39') satisfaction with education. 4) Social capital has a direct structural effect on studentschr('39') academic satisfaction.