چکیده:
بررسی متون مختلف از منظر ارتباطات غیرکلامی، که زنجیرهایی از نشانههای گـسترده اسـت، میتواند به خوانشی تـازه از متن منجر شده و از لایههای معنایی متعدد آن پردهبرداری نماید. استفاده از نشانهها و رمزها، بهعنوان ابزاری نیرومند و موثر در تمامی ابعاد زندگی در حال افزایش روزافزون است؛ به طوری که کارکرد اصلی نشانهها، انتقال معنا از طریق نظام پیامها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، در عصر بمباران نشانهها، یکی از پرکاربردترین و موثرترین روشها در تحلیل انواع متون و آثار ادبی و هنری، تحلیل نشانهشناسی آنها است. رمان النبطی اثر یوسف زیدان، نویسنده معاصر مصری است که بیانگر زندگی شخصی راوی داستان یعنی ماریه است و به ورود اسلام به سرزمین مصر پرداخته شده است. جستار حاضر کوشیده است با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی به بررسی نشانه شناسی ارتباطات غیرکلامی در این رمان بپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نویسنده در قالب حوزههای معنایی مختلف مانند: محبت و مهربانی، ترس، شادمانی و خوشحالی، حیرت و تعجب و... از دالهای مختلف برای بیان مدلولهای متنوع بهره برده و بدین گونه قدرت خویش را در استفاده از ارتباطات غیرکلامی نشان داده است.
Examining different texts from the perspective of non-verbal communication, which are chains of wide-ranging signs, can lead to a fresh read of the text and uncover its multiple semantic layers. The use of signs and ciphers as an effective tool in all aspects of life is increasing, so that the main function of signs is the transfer of meaning through the message system. On the other hand, in the era of bombardment of signs, one of the most widely used and effective methods in analyzing various types of texts, literary and artistic works is their semiotic analysis. Al-Napati's novel is the work of Youssef Zidan, a contemporary Egyptian writer who represents the personal life of narrator Marie's story, and the introduction of Islam into the land of Egypt. The present article attempts to investigate the semantics of non-verbal communication in this novel using a descriptive-analytical method. The results of the research indicate that the author has used various indicators for different expressions such as: affection and kindness, fear, happiness, happiness, surprise, etc., and thus their power in the use of communication Non-verbal.