چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی تابآوری تحصیلی بر مبنای درگیری تحصیلی با نقش واسطه‏ای احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، ج‍ام‍ع‍ه آم‍اری کلیه دان‍شآم‍وزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه منطقه 2 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 2105 نفر بودند. بر اساس فرمول پلنت 150 نفر به صورت نمونه‏گیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه تاب‏آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، درگیری تحصیلی (ریو، 2013) و احساس به تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS نسخه 24 صورت گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. به طورکلی نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم درگیری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه معنادار شدند. همچنین نتایج نشان داد مسیر غیرمستقیم درگیری تحصیلی نیز از طریق احساس تعلق به مدرسه با تابآوری تحصیلی معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین درگیری تحصیلی با تابآوری تحصیلی یک رابطه خطی ساده نیست و احساس تعلق به مدرسه میتواند این رابطه را واسطه‏گری کند.
The purpose of this study was the prediction of academic resilience based on academic engagement with the mediating role of sense of belonging to school in students. This is a descriptive- correlation research. The statistical population consisted of all female secondary school students in district 2nd Tehran city in 2018-2019. The sample size was 150 subjects based on formula Plant who were selected by cluster sampling method. The tools were used included Samuels’s academic resilience questionnaire (2004), academic engagement scale of Reeve (2013) and sense of belonging to school questionnaire of Brew, Beatty & Watt (2004). Evaluation of the proposed model with path analysis using SPSS and AMOS-24 software was done. The indirect relationships were tested by using the bootstrapping procedure in Preacher and Hayes Macro command. The proposed model had an acceptable fitness to the data. Overall, the results showed all the direct paths of academic engagement and sense of belonging to school with academic resilience were significant. Also, results showed indirect path academic engagement with academic resilience, through the moderating role of sense of belonging to school. Based on the results of the present study, it can be concluded that the relationship between academic engagements with academic resilience is not a simple linear association and it is influenced and mediating by the sense of belonging to school.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني تاب آوري تحصيلي بر مبناي درگيري تحصيلي با نقش واسطه اي احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان The prediction of academic resilience based on academic engagement with mediating role of sense of belonging to school in students نيره ابراهيمي Nayereh Ebrahimi M.
com چکيده Abstract The purpose of this study was the prediction of هدف از اين پژوهش بررسي پيش بيني تاب آوري تحصيلي بر مبناي academic on resilience based academic درگيري تحصيلي با نقش واسطه اي احساس تعلق به مدرسه در دانش - engagement with the mediating role of sense of belonging to school in students.
همچنين نتايج نشان داد مسير غيرمستقيم درگيري and sense of belonging to school with academic تحصيلي نيز از طريق احساس تعلق به مدرسه با تاب آوري تحصيلي resilience were significant.
De Feyter, Parada, Hartman, Curby & Winsler 5.
Martínez, Youssef-Morgan, Chambel & Marques-Pinto 9.
لذا اين پژوهش در راستاي رفع اين خلاء پژوهشي به اين سوال پاسخ خواهد داد، که آيا تاب آوري تحصيلي بر مبناي درگيري تحصيلي با نقش واسطه اي احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان قابل پيش بيني است ؟ / نمودار ١- مدل مفهومي پژوهش روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است که در آن روابط بين متغيرهاي پژوهش به روش مدل سازي معادلات ساختاري بررسي شده است .
/ نمودار ٢- نمودار نهايي پژوهش بحث و نتيجه گيري هدف از اين پژوهش بررسي پيش بيني تاب آوري تحصيلي بر مبناي درگيري تحصيلي با نقش واسطه اي احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان بود.
Gutiérrez, Chireac, Tomás, Sancho & Romero 3.