چکیده:
سینمای زیست محیطی در حوزه مطالعات نقد زیست محیطی عمر چندان طولانی ندارد. سینمای ایران نیز از این تعریف مستثنی نیست. از همین روی برای رسیدن به تحلیلی ملموس در این زمینه آرای هانری لفور در حوزه دوگونه ضرباهنگ زندگی زیست محیطی بیان شده و در ادامه سعی شده تا با یافتن ارتباط میان این دو ضرباهنگ با عناصر زیباشناختی در یک اثر سینمایی راهی برای تحلیل آثار سینمایی مرتبط با محیط زیست ارائه شود. مقاله حاضر با رجوع به نظریات هنری لوفور در باب زندگی روزمره و ارتباط آن با شرایط زیست محیطی که براساس روش جمع آوری اطلاعات کتابخانهای، بر اساس روش کیفی و بر اساس ماهیت توصیفی - تحلیلی است به این سئوال پاسخ دهد که سهراب شهید ثالث در فیلم «طبیعت بیجان» و عباس کیارستمی در فیلم سینمایی «باد ما را خواهد برد» چگونه از تقابل میان دو ضرباهنگ مورد نظر لوفور به ایجاد معنا پرداخته و دلالتهای نشانهای زیست محیطی را در این رابطه برجسته میکند؟ به نظر میرسد در فیلم «طبیعت بیجان» ضرباهنگ زیست محیطی به نوعی به ضرباهنگی زیباشناسانه تبدیل شده است و در فیلم «باد ما را خواهد برد»، «محیط زیست» برای تحول شخصیت کارکردی استعاری یافته است. نتیجه اینکه هردو فیلم فرضیههای مطروحه را به اثبات رسانده و ضرباهنگ و شیوه زیست فرهنگی- اجتماعی را راهی برای رسیدن به نگاهی زیباشناسانه قرار دادهاند.
The Eco cinema does not have a long life in the field of environmental criticism studies. In the same lifetime, there have been few sources, each of which has tried to come up with a definition, But in conclusion, it can be concluded that almost any film from wildlife documentaries to poetic fiction films that have used the ecosystem in their narrative expression can fit into this field. Iranian cinema is no exception to this definition. Therefore, in order to achieve a tangible analysis in this field, Henry Lefebvrechr('39')s views in the field of two rhythms of enviromental life have been expressed and then we have tried to find a connection between these two rhythms with aesthetic elements in a cinematic work to analyze cinematic works related to Provide the ecosystem. The present article refers to Henry Lefebvrechr('39')s theories about everyday life and its relation to environmental conditions, which is based on the method of library information collection, qualitative method and descriptive-analytical nature, to answer the question that How does Sohrab Shahid Sales in the film »the Still Life« and Abbas Kiarostamichr('39')s film film "The Wind Will Carry Us" create meaning from the contrast between the two rhythms desired by Lefebvre and highlight the environmental symbolic implications in this regard? It seems that in » TheStill Life « the ecological rhythm has become a kind of aesthetic rhythm, and in »The Wind Will Carry UsK, »ecosystem« has been found as a metaphor for the evolution of functional character. The result is that both films have proven the hypotheses and put the rhythm and socio-cultural way of life as a way to achieve an aesthetic look.