چکیده:
از جمله مباحثی که در تربیت دینی غیررسمی نیاز به بررسیهای بسیار و دقیق دارد، ولایتپذیری و ایجاد آمادگی برای حکومت جهانی امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و آموزش آن برای نوجوانان در مسجد است، لذا محققان با بهرهگیری از روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی درصدد شدند تا راهکارهایی را برای این امر شناسایی و پیشنهاد کنند. راهکارهای معرفی شده که میتوانند در فضای تربیتی مسجد و با استعانت از تربیت تبلیغی مورد استفاده کنشگران این عرصه قرار گیرند در دو بخش مقدماتی و زمینهساز (ایجاد نگاه تربیتی، انسجام در برنامهریزی، جوانگرایی در انتخاب عناصر تربیتی، گزینش عناصر تربیتی با توانمندی علمی) و اصلی (مخاطبشناسی، آگاهی بخشی و بصیرتدهی، محبتورزی، تشویق به شرکت در نماز جماعت، مسئولیتدهی، الگودهی از سیره علما و شهداء، استفاده از تابلو نوشتهها، اجرای تئاتر، قصهگویی، استفاده از عکس و فیلم، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، ایجاد شرایط لذتبخش) قابل تبیین هستند.
One of the Topics that Needs to be Studied Very Carefully in Informal Religious Education is, Acceptance of Walayah And Preparing for the Global Rule of Imam Asr (as) And it's Instruction Adolescents in the Mosque, Therefore, the Researchers Tried to use Descriptive-Analytical Research Method To Identify and Propose Solutions for this. The Introduced Solutions that Can be Used by the Activists in this Field in the Educational Space of the Mosque and with the Use of Propaganda Education can be Used in two parts: Introductory and Contextual (Create an Educational Look, Coherence in planning, Youthfulness in the Choice of Educational Elements, Selection of Educational Elements with Scientific Capability) And Original (Audience, Awareness and Insight, Loving, Encouraging Participation in Congregational Prayers, Taking Responsibility, a Model of the Life of Scholars and Martyrs, Use of Billboards, Theater Performances, Storytelling, Using Photos and Videos, Holding Cultural and Book Reading Competitions, Creating Enjoyable Conditions) They Can be Explained.
خلاصه ماشینی:
چکیده از جمله مباحثی که در تربیت دینی غیررسمی نیاز به بررسیهای بسیار و دقیق دارد، ولایتپذیری و ایجاد آمادگی برای حکومت جهانی امام عصر؟عج؟ و آموزش آن برای نوجوانان در مسجد است، لذا محققان با بهرهگیری از روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی درصدد شدند تا راهکارهایی را برای این امر شناسایی و پیشنهاد کنند.
راهکارهای معرفی شده که میتوانند در فضای تربیتی مسجد و با استعانت از تربیت تبلیغی مورد استفاده کنشگران این عرصه قرار گیرند در دو بخش مقدماتی و زمینهساز (ایجاد نگاه تربیتی، انسجام در برنامهریزی، جوانگرایی در انتخاب عناصر تربیتی، گزینش عناصر تربیتی با توانمندی علمی) و اصلی (مخاطبشناسی، آگاهی بخشی و بصیرتدهی، محبتورزی، تشویق به شرکت در نماز جماعت، مسئولیتدهی، الگودهی از سیره علما و شهداء، استفاده از تابلو نوشتهها، اجرای تئاتر، قصهگویی، استفاده از عکس و فیلم، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، ایجاد شرایط لذتبخش) قابل تبیین هستند.
یکی از مهمترین شاخصههای منتظران، تقویت روحیه ولایتپذیری است که باید از دورههای مختلف رشدی از جمله نوجوانی زمینه این کار نهادینه شود تا در زمان ظهور آمادگی لازم برای اطاعت از امام و ولی خدا را به وجود بیاید.
راهکار حاضر میکوشد تا به این مطلب اشاره کند که نوجوان بفهمد که ولایت چیست؟ چرا مهم است؟ و چه جایگاهی در منظومه دین و معارف دینی دارد؟ بنابراین توصیه میشود امام جماعت نسبت ولایت با اصل دین را برای نوجوانان تبیین نموده و بگوید که ولایت عصاره ایمان به خدا و دینداری راستین بوده و به همین دلیل معرفت به ولایت و توحید و خداپرستی همزمان لازم است.