Skip to main content
فهرست مقالات

عرب در ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اعراب، روم، عرب، قشون، اسلام، ایران، جنک، خرابی اوضاع روم و ایران، دولت، سپاهیان ایران و روم

خلاصه ماشینی:

"شجاعت و رشادت طبیعی انها که زائیده و نتیجهء بداوت است وقتیکه با شور و غرور اسلامی توام شد بر جلادت و قوت و عزم انها افزوده تا اندازهء قلت وسائل جنکی‌ و بی‌نظمی انها را در جنگها جبران نموده ابواب انممالک وسیعه را بر روی انها گشود شجاعت و رشادت و صبر و ثبات و غرور و شهامت و نخوت و مراعات شرافت‌ اعرابرا از فرار باز میداشت و فرار از میدانرا در نظر انها قبیحترین و بدترین ننگها جلوه داده بود اسلامهم ان را تایید کرده فراریان از جهاد را ذم و تقبیخ نموده بنابراین‌ مسلمین عرب هیچوقت پشت بدشمن نمیکردند و انقدر ایستادکی می‌نمود که یا کشته شوند و یا بر دشمن غلبه یابند چهارم-مهارت در تیراندازی و سواری اعراب در این دو فن مهارت تامی داشتند و اطفال خود را از خوردی و کودکی به ممارست این دو فن وامیداشتند بنابراین کلیه اعراب قشون ماهر و مرتبی بودند که‌ هروقت امیر ویا خلیفهء انها عزم جنک یا جهاد میکرد همه حاضر رکاب و ورزیده و در اطاعت اوامر او حاضر بودند مخصوصا اسلام هم در یاد گرفتن تیراندازی و سواری و شمشیرزنی تاکید نموده‌ و اهمیت مخصوص بان داده تا حدیکه شرط و گرو و مقایسه و بازی را حرام دانسته و فقط شمشیرزنی و اسب‌سواری را جائز و مباح دانسته و مغالبه در این فنون را تحریم‌ نکرده بلکه اهمیت مخصوصی بآن داده و قواعد و آدابی برای ان قرار داده و یکباب متعالی در تحت‌ عنوان(السبق و الرمایه)برای آن ذکر نموده پنجم-عدم تکلف سرداران اسلام در اردوکشی اردوکشی در صدر اسلام برای مسلمین تکلفی نداشته و هیچ مخارج و تهیه‌ لازم نداشته بلکه همانطور که در فوق مذکور شد اعراب که همه در فنون جنگی‌ معمولهء خود ماهر و برای اطاعت امر خلیفه حاضر و اماده بودند هروقت که انها را دعوت بجهاد مینمودند فوری و بدون درنک با جزئی غذائیکه عبارت از خرما و یا جریش جو و یا غذاهای سادهء دیگر بود بهر طرف که مامور میشدند راه می‌افتادند و پس از فتح و غلبه بر دشمن برای حق الزحمه سهمی از غنائم برمیداشتند پس جنک و جهاد برای خلفاء مسلمین هیچ تکلفی نداشت و بدون زحمت‌ هرقدر سپاه که میخواستند تهیه مینمودند و بمیدانهای جنک روانه میکردند بنا براین هیچ واهمه از طول مدت جنک که موجب زیادی مخارج جنگی است نداشتند و از تکلفات جنگی آسوده بودند قحطی و سختی معیشت بیابان جزیرة العرب و نایابی هرچیز بالطبع اعرابر اقانع‌ بار آورده و سادگی در خوراک و پوشاکرا بانها اموخته بود و همانطور که از مکالمه عباده‌ بن صامت با حاکم مصر معلوم میشود ابدا بسختی و بدی معیشت پی نمی‌بردند و زندکانی خشن در اعراب عمومیت داشت و تمام افراد عرب از خلیفه تا کمترین افراد انها یک طرز معیشت داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.