چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تبیین اهداف، اصول و راهبردهای تاثیرگذار بر تربیت اقتصای در حوزه مصرف با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع دینی تدوین شده است. ازآنجاکه در فرایند فعالیتهای اقتصادی، حوزه مصرف نقش مهمی در شکلدهی سبک زندگی و رشد و تحصیل کمالات نفسانی انسان ایفا میکند؛ در این پژوهش موضوع مصرف مورد توجه قرار گرفته است. ازاینرو، در جهت تربیت این بعد به منظور جهتدهی مصرف متربیان در راستای هدف آفرینش، به بایستگی اصلاح باورها، توجه به ارزشهای شرعی و تقویت روحیه مسئولیتپذیری همگانی، اشاره شده است. در ادامه با هدف دستیابی به میانهروی در مصرف، بایستگی آشنایی با عوامل اسراف، انواع اسراف و پیامدهای آن مورد توجه قرار گرفته است و در پایان بایستگی آشنایی با راهکارهای موثر در حوزه هزینه و مهارتآموزی در کیفیت خرید و موانع سامانبخشی معیشت به عنوان اصول و بایدهای رسیدن به هدف مدیریت اقتصای کارآمد در خانواده مطرح گردیده است.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه در فرایند فعالیتهای اقتصادی، حوزه مصرف نقش مهمی در شکلدهی سبک زندگی و رشد و تحصیل کمالات نفسانی انسان ایفا میکند؛ در این پژوهش موضوع مصرف مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه با هدف دستیابی به میانهروی در مصرف، بایستگی آشنایی با عوامل اسراف، انواع اسراف و پیامدهای آن مورد توجه قرار گرفته است و در پایان بایستگی آشنایی با راهکارهای مؤثر در حوزه هزینه و مهارتآموزی در کیفیت خرید و موانع سامانبخشی معیشت به عنوان اصول و بایدهای رسیدن به هدف مدیریت اقتصای کارآمد در خانواده مطرح گردیده است.
مقالة «اصول کلی اقتصاد اسلامی و راهکارهای آن از منظر قرآن» (جوادي آملي، 1389)، ضمن بیان این اصل که آفریدگار هستی تأمین نیازهای بشر را تعهد کرده، به ایجاد نگرش مناسب نسبت به رزق و روزی پرداخته و راهکارهایی را در عرصه مصرف با محوریت قناعت و مصرف حلال و پرهیز از اسراف و تبذیر و سادهزیستی ارائه کرده است.
بايستگی اصلاح باورها و نگاه به زندگی آگاهسازی متربی نسبت به: ـ هدف زندگی و قرار دادن همة حرکات و فعالیتها در جهت جلب رضایت خداوند و قرب الهی (رزاقی، 1374، ص16)؛ ـ خوشبینی و حسن ظن به خدای متعال (کلینی، 1407ق، ج2، ص72)؛ ـ جایگاه انسان در آفرینش و فهم و توجه به کرامت انسانی و عزت نفسانی (اسراء: 70)؛ ـ حقیقت دنیا (ابزارانگاری دنیا و مقدمه دانستن دنیا برای آخرت) (نساء: 77)، (امانتانگاری، لزوم حسابرسی و حسابکشی) (زلزال: 7-8)؛ ـ تأثیرگذاری رفتار ما در این جهان (ازجمله در بخش مصرف) در کمال نفسانی و سعادت اخروی (مصباح، 1391، ص170)؛ ـ غلط بودن باورهای زیربنایی فرهنگ مصرفزدگی.