چکیده:
شناسایی ابعاد و مؤلفههای نوآوری سازمانی در تعاونیهای لبنی میتواند تضمینی برای ورود به بازار و ماندگاری مستمر هر شرکت تعاونی لبنی و انطباق آن با تغییرات محیطی باشد. بدین منظور، در تحقیق حاضر به منظور شناسایی ابعاد و مؤلفههای نوآوری سازمانی در شرکتهای تعاونی لبنی فعال کشور با استفاده از روش کیفی و براساس مطالعات کتابخانهای و پیشینیة تحقیق و نظرسنجی از خبرگان و از طریق تهیه و توزیع پرسشنامه و انجام آزمون دلفای فازی تعداد 32 مؤلفة نوآوری سازمانی شناسایی شدند. پس از انجام مراحل دلفای فازی، تعداد 23 مؤلفه، که امتیاز بالاتر از حد آستانة 71/7 کسب کردند، انتخاب و در 4 بعد نوآوری در محصول، نوآوری اداری، نوآوری فرایند و نوآوری بازاریابی دستهبندی شدند. در نهایت، وضعیت مؤلفههای متغیرهای تحقیق به لحاظ نرمالبودن با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف تأیید شد.
The dairy industry in Iran is one of the most important markets with high diversity of innovation, as well as the scientific advancements in this highly competitive and full of turbulence environment,So for each company to enter the dairy market and its continuous longevity, it is necessary to develop a series of indicators such as innovation identifying opportunities and threats of the company, innovation in customer satisfaction, risk management, innovation in product presentation, service and product quality, flexibility ability to structure and refine processes and organize and enhance the productivity of human resources, business intelligence, innovation in the market and the analysis of the status of competitors, in order to easily adapt to environmental changes.Certainly identifying the dimensions and components of organizational innovation in these companies can be a guarantee for the fulfillment of the above cases. For this purpose, in this research, for identifying the dimensions and components of organizational innovation in active dairy cooperative companies with using a qualitative method based on library studies and the predecessor of the research and survey of experts, through the provision and distribution of a questionnaire and performing a fuzzy Delphi test, 32 components Organizational innovation was identified. After completing the phase of fuzzy Delphi, 23 components were selected which earned a score above 7.71, and ranked in four dimensions of product innovation, administrative innovation, process innovation, and marketing innovation. Finally, the status of the components of the research variables was verified aspect of being normal, using the Kolmogorov-Smirnov test.
خلاصه ماشینی:
Capon et al) سه بعد نوآوري سازماني را نوآور بودن در بازار، راهبردها و مهارتهاي فناوري تعريف مي کنند؛ اما به طورکلي ، نوآوري در سه شکل محصولات، فرايندها يا سيستم هاي کسب وکار جديد مدنظر نويسندگان بيشتري قرارگرفته است ( ,Hansen &Crespell ٢٠٠٧)، بدين ترتيب ، نوآور بودن نيز تمايل و توانايي سازمان براي اقتباس يا توسعه نوآوري در شکل محصول، خدمت ، فرآيند و يا سيستم کسب وکار تعريف مي شود (٢٠٠٠ ,Deilami &Ariss ).
يافته هاي پژوهش در بعد شناسايي مؤلفه هاي مرتبط با نوآوري در فرايند نشان داد که شرکت هاي تعاوني براي برونرفت از مشکلات، ضمن توجه به کاهش فرايندهاي زائد و غير ضرور، مي بايست در مقابل تغييرات انعطافپذير باشند و سيستم هاي موجود را مورد ارزيابي قرار دهند و نسبت به پيشتازي رقبا در فناوري، راهبردهاي مناسبي را برگزينند که اين نتايج مورد تأييد مطالعه هندفيلد (٢٠٠٩)، ملکي مين باش و کهياري حقيقت (١٣٩٥)، بالتار (٢٠١٥) و پاکجو (١٣٨٢) نيز قرار گرفته است .
يافته هاي پژوهش در بعد نوآوري بازاريابي نشان داد شناسايي و توجه به جزئيات بازار فرصت هاي مناسبي را براي تحليل وضعيت رقبا و همچنين حضور مؤثر و مستمر در بازار و جهت گيري آينده شرکت هاي تعاوني فراهم خواهد کرد که اين يافته با نتايج يافته هاي مطالعه بالتار (٢٠١٥)، حاجي حسيني و نورزاد مقدم (١٣٩٣)، کالکن و همکاران (٢٠١٤)، آرافه (٢٠١٦)، نادري و همکاران (١٣٩٤)، ملاکاظمي و مختاري (٢٠١٤)، سلماني مجاور و وطن خواه (١٣٩٥) و ملکي مين باش و کهياري حقيقت (١٣٩٥) همسو مي باشد.