چکیده:
در پژوهش حاضر کتاب ریاضی پایه نهم متوسطه اول بر اساس الگوی خلاقیت پلسک مورد تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل یک جلد کتاب درسی ریاضی پایه نهم در سال تحصیلی ۹5-94 است. ابزار این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی عوامل خلاقیت پلسک میباشد. برای تحلیل محتوا از یک طرح کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد میزان توجه و درگیری با شاخصهای الگوی خلاقیت پلسک و مقدار ضریب اهمیت هر یک از این شاخصها در کتاب ریاضی پایۀ نهم بسیار کم بوده و محتوای درسی کتاب مذکور بر اصول خلاقیت پلسک منطبق نیست.
خلاصه ماشینی:
پیشینه تحقیق رحیمی در تحقیقی کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی را از دیدگاه الگوی آموزشی خلاقیت پلسک بر اساس تجزیه و تحلیل آنتروپی شانون ارزیابی کرد و به این نتایج رسیده است که هیچکدام از فصول کتاب در فعالیتها وتصاویر و متنها به مولفههای پلسک (یعنی اصل توجه، اصل گریز و اصل تحرک) و به طور کلی با الگوی آموزش خلاقیت هدایت شده پلسک منطبق نیستند و نمیتوانند به ایجاد و پرورش خلاقیت در یادگیرندگان موفق باشد (رحیمی و همکاران، 1393).
کاهنی در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان تحلیل محتوای کتاب ریاضی هفتم متوسطه اول بر اساس تفکر خلاق به این نتیجه رسیده است که میزان توجه و درگیری با شاخصهای الگوی خلاقیت پلسک و مقدار ضریب اهمیت هر یک از شاخصها درکتاب ریاضی متوسطه اول بسیار کم بوده و محتوای درسی بر اصول خلاقیت پلسک منطبق نیست و مطابق این دیدگاه کمتر میتوانند در ایجاد پرورش خلاقیت در یادگیرندگان موثر باشند (کاهنی، 1394).
جدول 3- توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به خلاقیت در فعالیتهای کتاب ریاضی پایه نهم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول (4) نشان میدهد که بیشترین مقدار بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت به مؤلفۀ اول یعنی اصل توجه اختصاص دارد.
جدول 5- توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به خلاقیت در تصاویر کتاب ریاضی پایه نهم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول (6) نشان میدهد که بیشترین مقدار بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت به مؤلفۀ اول یعنی اصل توجه اختصاص دارد.