چکیده:
تحقیق با هدف بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و انتظار از ازدواج در بین دانشجویان فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند خرم آباد انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره ی کارشناسی و نمونه انتخاب شده تعداد 100 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع هدف کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی بود.برای سنجش انگیزش تحصیلی از پرسشنامه هارتر و برای سنجش انتظار از ازدواج از پرسشنامه انتظار از ازدواج (ام ای اس )که روایی آن ها به شیوه اعتبار یابی محتوایی و پایایی ان ها با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، استفاده شد. روش های آماری( فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون، ازمون تی و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد: بین ابعاد انتظار از ازدواج [انتظار واقع گرایانه] با انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و با ابعاد [ انتظار بدبینانه و انتظار ایده آل گرایانه ] با انگیزش تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. محاسبه ضرایب رگرسیون جهت پیش بینی انگیزش تحصیلی نشان داد که9درصد واریانس انگیزش تحصیلی توسط ابعاد انتظار واقع بینانه، انتظار ایده آل گریانه و انتظار بدبینانه پیش بینی می شود. همچنین بر اساس ضرایب بتا(β) مشاهده می شود که بعد انتظار واقع بینانه با ضریب بتای 28. پیش بینی کننده معنادار انگیزش تحصیلی است و انتظارایده ال گریانه با ضریب بتای04. و انتظار بدبینانه با ضریب بتای.02. به ترتیب پیش بینی کننده ی غیرمعنادار انگیزش تحصیلی هستند.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری بر اساس فرضیه کلی بین انگیزش تحصیلی و ابعاد انتظار از ازدواج (انتظار واقع گرایانه، انتظار ایده آل گرایانه ، انتظار بدبینانه ) با بعد انتظار واقع گرایانه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
5/0=α معنیدار است(05/0>P)، بنابراین چنین استنباط میشود که با اطمینان 95 درصد بین انگیزش تحصیلی وانتظار واقع گرایانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند رابطۀ مثبت(مستقیم) و معنیدار وجود دارد.
نتیجه گیری بر اساس فرضیه 2 بین انگیزش تحصیلی و انتظار ایده آل گرایانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند رابطه غیرمعنا دار وجود دارد.
5/0=α معنیدار است(7/0=P)، بنابراین چنین استنباط میشود که با اطمینان 95 درصد بین انگیزش تحصیلی وانتظار ایده آل گرایانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند رابطۀ غیر معنادار وجود دارد.
پیشنهادات پژوهش بر اساس فرضیه 1 با توجه به تایید فرضیه اول مبنی بر اینکه بین انتظار از ازدواج واقع گرایانه با انگیزش تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بر اساس فرضیه 2 با توجه به رد فرضیه دوم مبنی بر اینکه بین انتظار ایده آل گرایانه با انگیزش تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند رابطه غیرمعنادار وجود دارد.
Evaluation of the relationship between academic achievement motivation and control of source in the third year students of Shahed Guidance Schoo l, in Teheran [MA thesis].