چکیده:
تداوم حیات سازمانها در گرو همکاری با یکدیگر است؛ ازاینرو، شبکهسازی یکی از گزینههای پیش روی سازمانها در عصر حاضر به شمار میآید. پژوهش حاضر با این رویکرد، نقش رفتارهای شبکه محور در عملکرد تعاونیها را با بهرهگیری از مدل ثورنتون و همکاران بررسی کرد. این پژوهش از حیث روش، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی تعاونیهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و فرش دستباف استان آذربایجان شرقی به تعداد 1651 واحد تشکیل دادند. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 313 واحد به دست آمد. نمونهگیری به صورت طبقهای نسبی انجام گرفت که نوع تعاونیها به عنوان ملاک طبقه در نظر گرفته شد. دادهها با بهرهگیری از پرسش نامه گردآوری شد که روایی آن با توجه به استانداردبودن، مورد تایید بود و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. در این پژوهش، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل سازی معادلات ساختاری تحت نرم افزار AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد رفتارهای شبکه محور در ابعاد عملکرد تعاونیها شامل اثربخشی پرتفوی ارتباطات شرکت و سودآوری تاثیر معناداری دارند. همچنین این رفتارها بر رفتارهای ارتباط محور تاثیر مثبت داشتند، اما بر رفتارهای بازارمحور تاثیر معناداری نداشتند.
Nowadays the business environment of organizations is so tribulent which their existence is relates to their cooperation .In this situation the networking is one of the alternatives to face this situation. The present research has been done by the goal of explaining the functional effects of network-driven behaviors cooperativws of East Azarbaijan provience. The research method is of descriptive-analytical regarding the type and applied research regardint the goal . The statistical population of the study consisted of all manufacturing cooperatives including the industrial ,carpet and producting cooperatives in East Azarbaijan province with 1651 units. The sample size is 313 units which were drawn based on Morgan's . The sampling method was classified . The instrument used in this study was questioner which its vaidity was approved due to using standardized one and its reliability was tested through Cronbach's alpha coefficient . Structural equation modeling using Amos software was used to analyze the data. The results showed that network-driven behaviors effect the cooperatives performance and on relationship oriented behaviors but they do not effect market-oriented behaviors including competitor-driven behaviors and customer-centric behaviors..
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي : رفتارهاي شبکه محور، عملکرد شرکت ها، تعاوني هاي توليدي ، استان آذربايجان شرقي مقدمه شايد در گذشته تصور سازمان هايي امکان پذير بود که تنها با اتکا بر ظرفيت ، توانمندي ، منابع مالي و انساني و اطلاعاتي خويش قادر به ادامه حيات بودند، اما در طول زمان و به موازات تحول و تطور سازمان ها، اين تصور کم رنگ تر و ضرورت ارتباطات بين سازمان ها تقويت شده است .
ثورنتون و همکارانش در پژوهش خود در ٢٠١٥، به بررسي رفتارهاي شبکه محور در بازارهاي کسب و کار در کشور انگليس پرداختند و نشان دادند که در اين مدل ، رفتارهاي مثبت مشتري محوري و رقيب محوري ، رابطه و هماهنگي با شرکاي تجاري در شبکه و مديريت مؤثر رفتارهاي شبکه محوري و سودآوري شرکت را تبيين مي کنند.
Network Picturing اطلاعات ، استفاده از فرصت ها، بسيج منابع قوي و بسيج منابع ضعيف به طور قابل توجهي در ساختار کلي شبکه هاي سازماني نقش دارند و بنابراين ، ابعاد مختلف شبکه هاي سازماني هستند که بايد به عنوان يک استراتژي براي سنجش و استفاده از فرصت ها در شبکه تنظيم شوند.
در اين مدل ، رفتارهاي شبکه سازي مرکب از چهار نوع رفتارِ کسب اطلاعات ، استفاده از فرصت ١، بسيج منابع ارتباطي قوي ٢ و بسيج منابع ارتباطي ضعيف ٣ از طريق تأثير بر ساير انواع رفتارها، بر عملکرد شرکت اثر مي گذارند.
Weak –tie Resource Mobilization (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس مدل تحقيق ، فرضيات تحقيق به شرح زير مي باشد: فرضيه ١: رفتارهاي شبکه محور بر عملکرد تأثير مثبت دارند.