خلاصه ماشینی:
"اینروش بوسیلهء«جنید»،یکی از نقاشان بزرگ بغداد به هنر خطاطی و تصویرسازی ایرانی منتقل میشود عربسک هم بهنوبهء خود میتواند بههمین صورت تغییر شکل پیدا کند این بیضی کردن منحنی حلزونی یا عربسک، بعدها،اکثرا مورد استفاده قرار میگیرد:بویژه بوسیلهء بهزاد نقاش بزرگ ایرانی،«آقا رضا» و دیگران.
به این دلیل عمیق و اینبار هنری است که یک درخت یک خانه،یک شیء و لباسها حق ندارند تنها بخاطر اینکه بالقوه بصورت واقعی وجود دارند در فضای تصویر وجود داشته باشند،باید حضور زیبایی شناسی،خود را در جهان هنر توجیه کنند و آنرا بدست آورند!به زبانی دیگر باید یک حضور بالفعل داشته باشند،و همین قضیه دقیقا نشان میدهد که چگونه شکلها و رنگها هرکدام در جایی که«شکل تصویر» ایجاب میکند،قرار گرفتهاند.
راه دیگر برای برجسته کردن این سطوح رنگی، استفاده از چینهاست تحول چینها بخودی خود، سیر کامل تغییر شکل یک عنصر طبیعی به یک شکل پاکیزه است که بتدریج بدل به نوعی مجموع نقش (به تصویر صفحه مراجعه شود)9-همان پشت قصر همایون-جنید-بغداد-1396 میلادی(قرن هشتم) و علامت با«ذرات تزئینی»فوق العاده پیچیده میشود.
در این مینیاتور زمین شباهتی به (به تصویر صفحه مراجعه شود)12-بیدپای-کلیلهودمنه-کلاغها در حال آتش زدن آشیانه جغدها-بغداد حوالی 1220 میلادی(قرن هفتم) (به تصویر صفحه مراجعه شود)زمین واقعی ندارد و به تودهای فلس که روی هم انباشته شده و یا به کاسبرگهایی که میانهشان تیرهتر است شباهت دارد(تصویر 12) در نقاشیهای جنید کوههای«مرجانی»را میبینیم، اما گاهی نیز بشکل امواج ترسیم میشوند،مانند مینیاتورهای نسخههای کتاب بیدپای."