چکیده:
برنامه ی آموزشی مانند نقشهای، مسیر حرکت دانشجو را در طول دوره ی آموزش نشان میدهد و کیفیت علمی هر رشته و موفقیت دانشجو در دوره ی تحصیل وابسته به نحوه ی تدوین و محتوای آن می باشد. اگر برنامه ی آموزشی تدوین شده مبتنی بر شرایط و امکانات موجود بوده و آخرین پیشرفتها و دستاوردهای علمی در آن لحاظ نشود، باعث افت نظام آموزشی میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان آلمانی می باشد که با وجود گذشت حدود بیست سال از تشکیل آن، هنوز هیچ نوع ارزیابی و یا بازنگری درباره این رشته انجام نشده است. در این پژوهش به تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی برنامه ی درسی رشته ی آموزش زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران پرداخته شده و نقاط ضعف و قوت آن مطرح میشود. در انتها نیز یافتهها و نتایج حاصل از این تحقیق در قالب پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود و ارتقای سطح کیفی وکمی این رشته ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله بر آن است که پاسخگوي پرسش هاي ذيل باشد: ١- آيا برنامه درسي موجود در مقطع کارشناسي ارشد رشته آموزش زبان آلماني در دانشگاه آزاد اسلامي بر مبناي اهداف مصوبه شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم و آموزش عالي طرح ريزي و اجرا شده و پاسخگوي نياز دانشجويان اين رشته جهت Critical Language & Literary Studies Vol. 17, NO.
( بيرجندي و همکاران به بررسي و ارزيابي دوره کارشناسي ارشد رشته مترجمي زبان انگليسي پرداخته و نتيجه گرفته اند که برنامه درسي حاضر نمي تواند جوابگوي هدف اول اين دوره آموزشي يعني "تربيت مترجمان زبده در زمينه هاي علوم انساني ، علوم اجتماعي وغيره " که مورد نياز جامعه است باشد )٤٢ Birjandi( در سال ١٣٩٨ مطلب زاده و همکاران به بررسي کيفي -تطبيقي اهداف ، محتوا، ساختار دروس ، و تعداد واحدهاي برنامه درسي دوره کارشناسي ارشد مترجمي زبان Critical Language & Literary Studies Vol. 17, NO.
اين در حالي است که گروه آلماني ارائه دهنده اين رشته ، در ابتداي دوره ارشد، آن هم صرفا در يک ترم تحت عنوان پيش نياز نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ١٥١ Assessment of the German Language Teaching Curriculum at t.
اين درس باعث تقويت مهارت نظري دانشجويان در حوزه ي آموزش زبان نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ١٥٥ Assessment of the German Language Teaching Curriculum at t.