چکیده:
در عصر اقتصاد دانشبنیان بیشازپیش مدیریت دانش در مدیریت موفق سازمانها نقش دارد. بااینحال بسیاری از پروژههای مدیریت دانش شکستخورده و به هدف خود نرسیده است. بر همین اساس مدیریت دانش در کانون توجه محققین قرار گرفته و تئوریهای مختلفی در این زمینه جهت رفع این نقیضه ارائه شده است. بااینحال هنوز تئوری جامعی در این زمینه ارائه نشده است. لذا این مقاله با هدف تبیین ساختار حاکم بر مدیریت دانش و ارائه نظریه پویا تدوین شده است. منبع این مقاله، سیره ارزشمند امام على(ع) است که ازیکطرف منبعی موثق و قابلاتکا بوده و از طرف دیگر مبتنی بر عمل هست چراکه ایشان بهعنوان حاکمی مدبر و کارآمد است. در مقاله حاضر چرخۀ مدیریت دانش بهعنوان مبنا قرار داده شده و تمام حکمتها و نامههای موجود در نهجالبلاغه و احادیث غررالحکم و دررالکلم بررسى گردیده و احادیث، حکمتها و نامههای مرتبط شناسایی و براساس آنها ساختارهای تقویتکننده و تضعیفکننده چرخۀ مدیریت دانش با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمها مدلسازی شده است. براساس نتایج شبیهسازی، استراتژیهایی با توجه به سیره امام علی(ع) جهت بهبود مدیرت دانش استخراج شده است که عبارتند از: شناسایی شاخصهای تفکیک دانش، استراتژی مدیریت دانش مبتنی بر احساس نیاز افراد سازمان، جهتگیری به سمت ایجاد سازمان یادگیرنده از طریق یادگیری تکتک افراد، شناسایی موانع تسهیم دانش و موتورهای رشد آن، تدوین استراتژی تربیت نیروی انسانی شایسته.
Considering the importance of knowledge management (KM) in current organizations; in this article, we have tried to find out attitudes and important points about knowledge management in Imam Ali’s (AS) Sire and provide some strategies to improve knowledge management in organizations and facilitate the implementation of it. In this article, based on the knowledge management cycle, we investigated in Nahj al-Balaghah & Qorar al-Hekam and Dorar al-Kalem, then the reinforcing and balancing Dynamism identified (Casual Loop diagram) and has been modeled based on System Dynamics approach. In the following, we tested the model then formulated and simulated it. In the end, based on simulated results, we suggested some strategies: identify Knowledge Separation Indicators, knowledge management strategy based on the need of the individual, moving towards creating a learning organization through the learning of each individual, Identifying barriers to knowledge sharing and its growth engines, developing an appropriate human resource training strategy.