چکیده:
امروزه بنگاه های کوچک و متوسط، عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری از کشورها محسوب میشوند و چنین صنایعی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درصدد احیای ساختار اقتصادی خود هستند، بسیار حایز اهمیت می باشند. بررسی ها نیز نشان داده است که بنگاه های کوچک و متوسط از طریق چهار مجرای کارآفرینی، نوآوری، تغییر فناوری ها و در نهایت ایجاد فرصتهای شغلی بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارند. بسیاری از شرکت های کوچک در حال اجرای استراتژی های بازاریابی هستند و این بصورت ناخودآگاه انجام می شود تا جایی که خود شرکت ها نمی دانند که مشغول انجام آن ها هستند. از این رو، کسب و کار های کوچک به محرک اصلی اقتصاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه تبدیل شده اند. از طرف دیگر، شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات و خدمات متنوع باعث شده است که چنین صنایعی درصدد ایجاد مزیت های رقابتی پایدار در مقایسه با رقبا با تاکید بر استفاده از روش های بازاریابی نوآورانه باشند. بازاریابی نوآورانه نه تنها با توسعه محصولات، خدمات و تکنولوژی های جدید در ارتباط می باشد، بلکه یکی از مهترین عواملی است که بنگاه های کوچک و متوسط می توانند با بکارگیری درست از آن به تامین بهتر نیازهای مشتریان در مقایسه با رقبا در محیط رقابتی شدید پرداخته و از این طریق به حیات خود ادامه دهند. لذا با توجه به موضوع، این مقاله به دنبال بررسی اهمیت فوق العاده بازاریابی نوآورانه برای بنگاه های کوچک و متوسط و ارایه پیشنهاداتی برای آن می باشد.
خلاصه ماشینی:
ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮآوراﻧﻪ در شرکت های ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ حمیده امیرافضلی 1 ، مجید ملا محمدی 2 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی رسالت کرمان 2 مدرس موسسه آموزش عالی رسالت کرمان چکیده امروزه بنگاه های کوچک و متوسط، ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻤﺪه رﺷﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ﭼﻨﯿﻦ صنایعی ﺑﺮاي ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﻪ درﺻﺪد اﺣﯿﺎي ﺳﺎﺧﺘﺎر اﻗﺘﺼﺎدي ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ، ﺷﺪت ﯾﺎﻓﺘﻦ رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﯽ اﻃﻤﯿﻨﺎﻧﯽ و ﺗﻘﺎﺿﺎي ﻓﺰاﯾﻨﺪه ﺑﺮاي ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺘﻨﻮع ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺻﻨﺎﯾﻌﯽ درﺻﺪد اﯾﺠﺎد ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﭘﺎﯾﺪار در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ رﻗﺒﺎ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎي ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮآوراﻧﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮآوراﻧﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت، ﺧﺪﻣﺎت و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ در ارﺗﺒﺎط ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎي ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي درﺳﺖ از آن ﺑﻪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﯿﺎزهای مشتریان در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ رﻗﺒﺎ در ﻣﺤﯿﻂ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻪ ﺣﯿﺎت ﺧﻮد اداﻣﻪ دﻫﻨﺪ.
شرکت های ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي آن از آﻧﺠﺎﯾﯽﮐﻪ اوﻟﯿﻦ ﮔﺎم ﺑﺮاي ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬاري در ﻣﻮرد ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎي ﮐﻮﭼﮏ وﻣﺘﻮﺳﻂ، ﺗﻌﺮﯾﻒ اﯾﻦ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ اﺳﺖ و تاکنون تعریف واحدی از شرکت های کوچک و متوسط ارائه نشده است و تعاریف مورد استفاده در کشورهای مختلف بسیار متنوع بوده اند و با مرحله ی توسعه اقتصادی آن ها و شرایط حاکم بر آن ها تغییر کرده است.