چکیده:
این مقاله با هدف شناسایی عوامل کاهش دهنده کارآموزان موسسات کارآموزی آزاد اجرا شد. در این راستا ضمن مرور ادبیات و مفاهیم موجود در آسیب شناسی آموزشی این موسسات، الگوهای مختلف وعوامل تاثیرگذار مورد مطالعه قرارگرفت. تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی بود. و پرسشنامه محقق ساخته طراحی و عوامل و ابعاد متغیر ها مشخص شد. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، بین مدیران و موسسان آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های دوجمله ای و فریدمن و با دو شیوه توصیفی و استنباطی اجرا شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عوامل موسسه (منابع فیزیکی، منابع انسانی و مالی، برنامه های آموزشی و بازاریابی آموزشی) و عوامل سازمانی (محتوا، خط مشی، پشتیبانی، ارزشیابی) و عوامل محیطی (رقبا، بازارکار، فرهنگ جامعه، قوانین و سیاست های دولت) بر کاهش مشتریان موسسات آموزش فنی و حرفه ای آزاد تاثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عوامل موسسه(منابع فیزیکی، منابع انسانی و مالی، برنامه های آموزشی و بازاریابی آموزشی) و عوامل سازمانی(محتوا، خط مشی، پشتیبانی، ارزشیابی) و عوامل محیطی(رقبا، بازارکار، فرهنگ جامعه، قوانین و سیاست های دولت) بر کاهش مشتریان موسسات آموزش فنی و حرفه ای آزاد تاثیر دارند.
فراگیری فن و حرفه برای همه اقشار جامعه، امکانات وسیعی را طلب می کند که توان تامین آن فقط از مجرای دولتی مقدور نیست، بنابراین با استناد به تبصره ماده 111 قانون کار وآئین نامه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای مصوب هیاَت وزیران، به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اجازه داده شده است تا با استفاده از بخش خصوصی نسبت به تاسیس موسسات کارآموزی آزاد اقدام نماید.
بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل کاهش دهنده تعداد کارآموزان موسسات کارآموزی آزاد استان آذربایجان شرقی از دیدگاه مدیران و موسسان این بنگاه ها بوده و به دنبال پاسخ به این سوال اصلی هستیم : چه عواملی سبب کاهش کارآموزان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان آذربایجان شرقی می شود؟ مبانی نظری: بر اساس نظریه سرمایه انسانی، آموزش باعث افزایش بهره وری فرد و دانش و تکنولوژی مفید می شود، به طوری که درآمد مادام العمر فرد را افزایش می دهد.
همچنین ضعف عوامل سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ابعاد محتواهای آموزشی، خط مشی ، پشتیبانی و ارزشیابی برکاهش کارآموزان آموزشگاه های آزاد موثر بوده است.
B. , (2015), Challenges of enrollment in technology education in Nigeria: a focus on technical and vocational education program in colleges of education, The international journal of science & technoledge ,vol.