چکیده:
هدف این پژوهش، مقایسه سبکهای تصمیمگیری و هویتیابی در دانشجویان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دارای تجربه سندرم ضربه عشق بودند که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 جهت دریافت راهنماییهای لازم به مرکز مشاوره دانشگاه ارومیه مراجعه کرده بودند. نمونه آماری پژوهش 76 نفر بودند که 38 نفر به عنوان گروه اصلی با روش نمونهگیری در دسترس و 38 نفر نیز به عنوان گروه مقایسه با روش همتاسازی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ضربه عشق راس (1999)، پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری بروس و اسکات (1995) و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی (1992) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشجویان با و بدون سندرم ضربه عشق در ابعاد متفاوت سبکهای تصمیمگیری و سبکهای هویتیابی تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت ضربه شکست عاطفی با اختلال در فرآیند هویتیابی و سبکهای تصمیمگیری رابطه دارد و مستلزم ارایه مداخلات و آموزشهای روانشناختی است.
The purpose of this study was to compare decision making and identification styles in students with and without the experience of love trauma syndrome at Urmia University. The research design was causal-comparative. The statistical population of the study consisted of all students with the experience of Love Trauma Syndrome who were referred to Urmia University Counseling Center during the first semester of the academic year 1389-99. The statistical sample of the study was 76 people that 38 of them were selected as the main group by convenience sampling method and 38 people were selected as the comparison group by the matching method. Rosse Love Trauma Inventrory (1999), Bruce & Scott Decision Making Questionnaire (1995), and Brzonski Identity Style Inventory (1992) were used for data collection. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that there was a significant difference between students with and without love trauma syndrome in dimensions of decision making and identification styles. Based on the results we can conclude that love breakdown has a relationship with the impairment in the process of identification and the different styles of decision making and it requires psychological interventions and training.
خلاصه ماشینی:
مقايسه سبک هاي تصميم گيري و هويت يابي در دانشجويان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق The Comparison of Decision Making and Identification Styles in Students with and without Experience of Love Trauma Syndrome دکتر اسماعيل سليماني (نويسنده مسئول ) Dr. Esmail Soleimani* Associate Professore of psychology, Urmia دانشيار گروه روانشناسي دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران .
چکيده Abstract The purpose of this study was to compare decision هدف اين پژوهش ، مقايسه سبک هاي تصميم گيري و هويت يابي در making and identification styles in students with دانشجويان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق بود.
با توجه به نتايج به دست آمده The results showed that there was a significant مي توان نتيجه گرفت ضربه شکست عاطفي با اختلال در فرآيند هويت يابي difference between students with and without love trauma syndrome in dimensions of decision making و سبک هاي تصميم گيري رابطه دارد و مستلزم ارايه مداخلات و آموزش - and identification styles.
نتايج اين پژوهش حاکي از آن است که بين دانشجويان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق در ابعاد مختلف سبک هاي تصميم گيري (عقلاني، شهودي، اجتنابي، آني و وابسته ) تفاوت معنيداري وجود دارد.
> همچنين نتايج پژوهش حاضر نشان داد بين دانشجويان با و بدون تجربه سندرم ضربه عشق از لحاظ سبک هاي هويت (اطلاعاتي، هنجاري، سردرگم / اجتنابي و متعهد)، تفاوت آماري معنيداري وجود دارد.