چکیده:
این مقاله به ارائه الگویی برای تدوین و بازنمایی نقشه دانش یک واحد پژوهشی در شرایط بحرانی با رویکرد شناسایی مهارت ها و تخصص هامی پردازد. برای این کار مباحثی مانند تعاریف نقشه دانش و انواع آن، علت ترسیم نقشه دانش و اصول کلیدی ترسیم آن، طبقه بندی نقشه های دانش،مزایا و معایب این گونه نقشه ها و موردکاوی های انجام شده بررسی شدند. سپس با تحلیل نقاط قوت و ضعف موردکاوی های یادشده، یک الگوی ششمرحله ای برای بازنمایی نقشه دانش در یک واحد تحقیقاتی ارائه شد که شامل شش گام 1. تعیین حوزه دانشی 2. شناسایی سرپرستان و مدیران عملیاتی3. استخراج روابط بین کارکنان و همچنین فرادانش مربوط به افراد 4. استخراج اطلاعات و دانش افراد 5. ترسیم نقشه دانش و 6. فراهم کردن مکانیسمروزآمدسازی و تحلیل نقاط قوت و ضعف است.
This paper presents a model for designing and representing a knowledge unit of a research unit in critical situationswith a skill recognition and expertise approach. To do this, topics such as definitions of the map of knowledgeand its types, the reason for mapping knowledge and its key principles of drawing, classification of knowledge maps,the advantages and disadvantages of such maps and case studies were studied. Then, by analyzing the strengths andweaknesses of the aforesaid, a six-step model was presented for representing the knowledge map in a research unitthat consists of six steps: 1. identifying the field of knowledge. 2. Identifying supervisors and operational managers.3. Extracting relationships between employees and also, meta-knowledge about people. 4. Extracting informationand knowledge of people. 5. Drawing up knowledge map. 6. Providing mechanism for updating and analyzingstrengths and weaknesses. The validation of the model was carried out in the form of a question from the expertsfamiliar with the basics of knowledge management and crisis management, including 9 sample samples available.