چکیده:
باتوجه به تغییرات سریع و گسترده زنجیر هی تأمین، سازمان ها برای بقا در چرخه ی رقابت و برای اجرای مدیریت اثر بخش زنجیره تأمین می بایستفرآیند شناسایی و ارزیابی دقیق ریسک را انجام دهند. زنجیره تأمین شامل ساختار متنوعی است و در حالی که امروزه تنوع محصولات برای رفع نیازهایمشتریان بسیار زیاد شده، توانایی تولید سفارشی که در واقع همان ساختار مهندسی طبق سفارش) ETO ( است، یک مزیت رقابتی محسوب می شود.بررسی پیشینه ی پژوهش نشان می دهد که در رابطه با شناسایی و رتبه بندی ریس کهای زنجیره تأمین مهندسی طبق سفارش مطالعات اندکی انجامشده است. در مواقعی که به دلیل کمبود نیروی متخصص و یا محدودیت زمانی، اطلاعات اندکی وجود دارد؛ برخی از مدل های موجود رتبه بندی دقیقیاز ریسک های زنجیره ی تأمین ارائه نمی دهند. جهت رفع این مشکل در این مقاله از روش نمونه گیری مجددِ ج کنایف استفاده شده است. از آنجاییکه تعیین مقدار دقیق ریسک در واقعیت امری مشکل است، بدین منظور از روش تحلیل بازه ای برای برآورد ریس کها به شکل بازه با توجه به مفهومِفاصله اطمینان و نظرات متخصصان استفاده شده است. بنابراین در این مقاله با استفاده از روش نمونه گیری مجددِ جک نایف همراه با تحلیل بازه ای بهارزیابی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر مدیریت ریسک زنجیره تأمین مهندسی طبق سفارش پرداخته شده است. نتایج محاسبات به روش نمونه گیری مجددِجک نایف و تحلیل بازه ای نشان می دهد که دسته ی ریسک های وابسته به سفارش، ریسک های محیطی و ریسک های عملیاتی بیشترین اولویت را دربین ریسک های زنجیره تأمین مهندسی طبق سفارش دارا هستند.
Due to the rapid and extensive changes in the supply chain, organizations need to identify and evaluate the riskaccurately in order to survive in the competitive cycle and to implement effective supply chain management.The supply chain consists of a diverse structure, and while today the variety of products to meet the needs of customershas become vast, custom manufacturing capabilities, which are in fact the same engineering structure as theorder (ETO), are a competitive advantage. A preliminary study of the research shows that few studies have beencarried out on the identification and ranking of Engineering-to-order supply chain risks. There are few informationin the absence of experts or time constraints; some existing models do not provide accurate ranking of Engineeringto-order supply chain risks. In order to solve this problem, in this paper, Jackknife resampling method is used. Inaddition, it is difficult to determine the exact amount of risk in reality. For this purpose, the interval analysis methodfor estimating the risks in terms of the interval has been used according to the concept of the confidence intervaland the opinions of the experts. Therefore, in this paper, using Jackknife resampling method with interval Analysis,the evaluation and ranking of the factors affecting the management of Engineering-to-order supply chain risks hasbeen done. Calculation results of JackKnife resampling method and interval analysis shows that the categories ofrisks which is Dependent to order risks, Environmental’s risks and Operational risks have the most priority amongengineer-to-order supply chain risks.