چکیده:
امروزه نمایندگی های خودرو با شناختی که از اهمیت حفظ مشتریان کسب کرده اند، در جست و جوی راهکارهایی مناسب برای حفظ آنها می باشند که یکی از عوامل مهم تاثیر گذار شناخت رفتار مصرف کننده می باشد. بر این اساس در این پژوهش قصد بر این است تا تاثیر ارتباطات و رضایت مشتری بر رفتار مصرف کننده در نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا بررسی شود. جامعه آماری شامل کلیه نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا در استان اردبیل است. نمونه آماری نیز شامل مشتریان در نظر گرفته شد. حجم مونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 383 نفر به دست آمد که برای اعتبار بخشیدن به نتایج تحقیق 344 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه بهصورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که رضایت مشتری بر رفتار مصرف کننده تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار ارتباطات بر رفتار مصرف کننده تایید شد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر ارتباطات و رضایت مشتری بر رفتار مصرف کننده در نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا سمیه صائب نیا1، رقیه افشاری2، سید فخرالدین طاهرزاده موسویان3 3- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مرکز آموزش علمی کاربردی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل، اردبیل، ایران 4- گروه مدیریت موسسه آموزش عالی شمیم دانش نوین، اردبیل، ایران 5- رئیس مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی تجهیز صنعت نگین پاسارگاد چکیده امروزه نمایندگی های خودرو با شناختی که از اهمیت حفظ مشتریان کسب کرده اند، در جست و جوی راهکارهایی مناسب برای حفظ آنها می باشند که یکی از عوامل مهم تاثیر گذار شناخت رفتار مصرف کننده می باشد.
بر این اساس در اين پژوهش قصد بر اين است تا تأثير ارتباطات و رضایت مشتری بر رفتار مصرف کننده در نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا بررسي شود.
واژگان کلیدی: ارتباطات، رضایت مشتری، رفتار مصرف کننده، نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا 1- مقدمه سازمانها و شرکتها و نمایندگیها در برههای از زمان که تحت عناوین مختلف ازجمله "عصر دانش "، "عصر فرا صنعتی "،"عصر جامعه اطلاعاتی " و " عصر جهانیشدن " مطرحشده است، همواره باید شناسایی و مطالعه رفتار مصرفکنندگان و تأثیر آن نگرش و کنترل رفتاری درک شده می تواند به کسب مزیت رقابتی بپردازند.
با توجه به بررسی مدل مفهومی فرضیه های زیر مورد آزمون قرار می گیرد بر اساس مدل تحقیق فرضه های تحقیق به شرح زیر قابل بیان است: 1- ارتباطات بر رفتار مصرفکننده در نمایندگی گروه خودرو سازی سایپا استان اردبیل تاثیر معنیداری دارد.
روشی که در این پژوهش برای بررسی برازش مدل اندازهگیری استفاده میشود، شامل سه معیار روایی سازه ، روایی تشخیصی و روایی همگرا و نیز پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ است.