چکیده:
میزان مشارکت زنان در نیروی کار در ایران» در مقایسه با بسیاری از کشورهاء در سطح پایینی قرار دارد. میزان
فعالیت زنان با فراز و نشیب نه چندان قابل توجه از حدود ۱۳۸۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۱۱۵ درصد
در سال ۱۳۹۰ کاهش یافته است. سوال عمده این پژوهش این است که چنین وضعیتی به چه صورتی با عوامل
اثرگذار (اجتماعی-جمعیتی) مرتبط میباشد.روش تحقیق» تحلبل ثانویه دادههای سرشماری کشور میباشد. نتایج
تحلیل دادههاء تاثیر بیشستر عوامل اجتماعی (نظیر تحصیلات)» نسبت به عوامل جمعیتی (نظیر سن» وضعیت تاهلو
باروری)» بر میزان مشارکت زنان در نیروی کار را نشان میدهند. میزان فعالیت زنان دارای تحصیلات دانشگاهی
بهمراتب از سایر زنان بیشتر بوده است. همچنین فعالیت کم زنان دارای تحصیلات غیر دانشگاهی, با توجه به تعداد
زیاد آنها در بازار کار میزان فعالیت کلی زنان را در سطح پایینی نگاه داشته است. اثرات ازدواج و تعداد فرزند
بر میزان مشارکت زنان منفی بوده است. چنین مینماید که افزایش بیشتر زنان متقاضی کار رشد روزافزون تعداد
زنان دارای تحصیلات بالاتر بیکاری بیشتر زنان (مخصوصا زنان دارای تحصیلات عالی» و نبود تقاضای موثر از
طرف بازار کارء بهبود مشارکت اقتصادی زنان را با مشکلاتی همراه کرده است. این وضعیت تبعات مهمی را بر
مولفههای مختلف توسعه پایدار به همراه خواهد داشت.
Women's labor force participation rate in Iran, compared to many other countries, is low. Using the country's census data, this paper aims to explore the changes in women's labor force participation during 1976-2011 and examine its relationships with main socio-demographic factors. Findings show that the women's labor force participation, with upward and downward fluctuations, has decreased from 13.5% in 1976 to 11.5% in 2011.Social factors (like level of education), compared to demographic factors (like marital status and fertility), had stronger effects on the labor force participation. The participation rate for women with tertiary education was much higher than that for their counterparts with lower (secondary and less) level of education. Such low total labor force participation is mainly due to the large number of women who had no university education. The effect of marriage and number of children, however, was negative. It seems that due to the increasing number of women participating in labor market, increasing number of women with university education, higher unemployment for women (especially for more educated women), and lack of demand from labor market, any improvements in women's labor force participation would encounter many barriers. The situation would have various implications for different components of sustainable development.