چکیده:
پژوهش حاضر به بحث درباره گرههای زبانی مبلغان دینی در فضای مجازی پرداخته و به این نکته اشاره کرده است که گره زبانی تنها لکنت زبان نیست؛ بلکه برخی ایرادهای بلاغی و فصاحتی و آشنایی نداشتن به زبان یک رسانه و نیز نشناختن مخاطب امروزی و روحیات او را شامل میشود. در این پژوهش، ابتدا به تبیینی از گره زبانی و کیفیت حدوث آن پرداخته شده و در ادامه به مقوله تبلیغ در عصر معاصر با تمرکز بر نقش گرههای زبانی در این امر اشارهای شده است؛ گرههایی مانند خامنویسی، کلیگویی، زیادهنویسی و پُرگویی، نداشتن بُعد زبانی، نداشتن بُعد سنی و جنسیتی، نداشتن بُعد کلمه، زبان ناسره یا معیوب، استفاده تکبُعدی از زبان رسانه، داشتن زبان خطابه و خالی بودن از سرگرمی. یافتههای پژوهش به این نتیجه منتهی شده است که نحوه پیامرسانی به اندازه محتوای پیام دارای اهمیت است و صِرف حضور داشتن در فضای مجازی کافی نیست؛ بلکه چگونگی حضور بهتر اهمیت دارد؛ در پایان نیز چند راهکار جهت گرهگشایی ارائه شده است.
The present study discusses the language nodes of religious missionaries in cyberspace and points out that language nodes are not just stuttering; Rather, it includes some rhetorical and eloquent objections and unfamiliarity with the language of a medium, as well as ignorance of today's audience and their spirits.
In this research, first, an explanation of the linguistic node and the quality of its occurrence is given, and then the category of propaganda in the contemporary era with a focus on the role of linguistic nodes in this matter is mentioned; Nodes such as spelling, colloquialism, exaggeration and eloquence, lack of linguistic dimension, lack of age and gender dimension, lack of word dimension, imperfect or defective language, one-dimensional use of media language, having rhetorical language and being free from entertainment.
The research findings have led to the conclusion that the way of messaging is as important as the content of the message and just being present in cyberspace is not enough; What matters is how better you are present; Finally, some solutions for untying the knot are presented.
خلاصه ماشینی:
رویکردی آسیبشناسانه بهگرههای زبانی مبلغان دینی در فضای مجازی نویسندگان: سعید قربانی 1 ، مصطفی فراهی 2 دریافت: 16/07/1396 پذیرش: 21/07/1396 چکیده پژوهش حاضر به بحث درباره گرههای زبانی مبلغان دینی در فضای مجازی پرداخته، و به این نکته اشاره کرده است که گره زبانی تنها لکنت زبان نیست؛ بلکه برخی ایرادهای بلاغی و فصاحتی و آشنایی نداشتن بهزبان یک رسانه و نیز نشناختن مخاطب امروزی و روحیات او را شامل میشود.
نتیجه آنکه منظور از گره زبانی- صرفاً- لکنت زبان داشته نیست؛ بلکه چگونگی بیان کردن مطلب و فصاحت و بلاغت است؛ چون اگر پیام و سخن گره بلاغتی و فصاحتی باشد، شنونده، منظور را خوب درک نخواهد کرد و هدف تبلیغی نیز محقق نخواهد شد؛ لذا مبلغ دینی باید هنگام رساندن پیام، فارغ از هر گونه گره زبانی باشد.
خامنویسی و کلیگویی یکی از ایرادها و گرههای زبانی مبلغان دینی خامنویسی و کلینویسی میباشد؛یعنی مطالب را بدون پردازش و بهصورت کلی در فضای مجازی پخش میکنند بهنحوی که آیه یا حدیث بههمان صورت و تنها با اکتفا به یک ترجمه و گاهی بدون هیچگونه دستهبندی و پردازش و بدون تفسیر روشن- و بهزبان روز- بارگذاری میشوند؛ این کار باعث جذب نشدن مخاطبان و استقبال نکردن آنها از اینگونه صفحههای مجازی میشود.
بنابراین، یکی دیگر از گرههای زبانی مبلغان دینی نداشتن زبان جذاب و استفاده نکردن از ساختار سرگرمی در صفحههای خود و بیشتر طرح مسائل خشک علمی است که باعث می شود مخاطبان کمی از صفحهها و مطالب دینی استقبال کنند.