چکیده:
فضای مجازی- اینترنت- نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است. تأثیرات و پیامدهای مثبت و منفی فضای مجازی به عنوان یک پدیده نوین در اجتماعات انسانی همواره در حال گسترش است. فضای مجازی موقعیتی است که نگهداری و نقل و انتقال اطلاعات بسیار ارزان و ساده انجام می شود؛ از این جهت برای فضای تربیتی و اخلاقی جامعه، هم تهدید محسوب می شود و هم به نوعی فرصت به شمار می رود. در این فضای چالشی باید برای تبدیل تهدید به فرصت یا برای کاهش تهدیدها در مقابل فرصت ها- فعالانه- وارد عرصه تولید و انتقال اطلاعات شد. در عصر حاضر که فضای مجازی جهان را به دهکده ای کوچک مبدل کرده است و مردم جهان را از قسمت های مختلف با فرهنگ ها و باورهای متفاوت، به همدیگر مرتبط می کند، مباحث تربیتی فرزندان با چالش هایی روبه رو شده است. در مقابل یکی از ابزارهای کارآمد به منظور حفظ و احیای اعتقادات و تربیت اسلامی، فضای مجازی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ابعاد و ظرفیت های موجود در فضای مجازی در جهت تربیت فرزندان بوده است. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی در صدد بررسی و تبیین ابعاد گوناگون فضای مجازی و تربیت از حوزه تربیت اسلامی به مفهوم سازی تربیت در فضای مجازی و نقش آن به عنوان ابزاری مهم در جوامع امروزی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد فضای مجازی دارای ظرفیت های بالقوه فراوانی است که در صورت فراهم بودن شرایط و ایجاد آن اثرات قابل توجهی در شکل گیری شخصیت افراد به خصوص کودکان خواهد داشت و به خوبی می توان در جهت دستیابی به اهداف والای دینی از آن استفاده کرد.
Cyberspace - Internet - is a new generation of social relations space. The positive and negative effects and consequences of cyberspace as a new phenomenon in human societies are constantly expanding. Cyberspace is a situation where the storage and transfer of information is very cheap and simple; Therefore, it is both a threat and an opportunity for the educational and moral atmosphere of the society. In this challenging environment, one must actively enter the field of information production and transmission in order to turn threats into opportunities or to reduce threats against opportunities.
In the present era, which has turned the cyberspace of the world into a small village and connects the people of the world from different parts with different cultures and beliefs, the educational issues of children have faced challenges. In contrast, one of the effective tools to preserve and revive Islamic beliefs and education is cyberspace.
The purpose of this study was to investigate the dimensions and capacities of cyberspace in order to raise children. This research with descriptive-analytical method and using library and Internet resources seeks to study and explain the various dimensions of cyberspace and education from the field of Islamic education to conceptualize education in cyberspace and its role as an important tool in today's societies. .
The results show that cyberspace has many potentials that if the conditions are provided and its creation will have significant effects on the formation of personality, especially children, and can be well used to achieve high religious goals.
خلاصه ماشینی:
com نتایج پژوهش نشان میدهد فضای مجازی دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی است که در صورت فراهم بودن شرایط و ایجاد آن اثرات قابل توجهی در شکلگیری شخصیت افراد به خصوص کودکان خواهد داشت و به خوبی میتوان در جهت دستیابی به اهداف والای دینی از آن استفاده کرد.
در هفت سال دوم کودک آمادگی و شرایط لازم برای آموزش و یادگیری آداب اسلامی و معلومات دیگر را پیدا میکند و در هفت سال سوم نیز وارد مرحله نوجوانی شده و تا حد زیادی شخصیت خود را شکل میدهد؛ لذا هفت سال دوم مورد توجه بیشتری از سوی عالمان دین است.
با توجه به اهمیت موضوع و نقش کلیدی کودکان در آیندهسازی کشور، لازم است تمامی مسئولان و تصمیمسازان کشور از فضای مجازی و محتوای آن آگاهی کامل داشته باشند و بتوانند این فرایند را به طور مناسب کنترل کنند؛ چه اینکه فضای مجازی فضای دو سویه و دو قطبی است که میتواند آثار مثبت و منفی خود را به افراد منتقل کند.
در یکی از این تحقیقات که (پاداشیانفرد) بر روی خانوادههای شهر ارومیه انجام داده است، نشان میدهد فضای مجازی در تربیت دینی خانوادهها تأثیرات منفی زیادی داشته و والدینی که به اعتقادات مذهبی- بیشتر- پایبند باشند، فرزندان بهتری تربیت خواهند کرد.
نقش دولت در فرهنگسازی دینی دولت به عنوان سرپرست و حامی مردم جامعه باید تمامی تلاش خود را بکار گیرد و با مدیریت هرچه بهتر فضای مجازی مراقب آثار و پیامدهای مثبت و منفی استفاده از این محیط مجازی بر روی افراد- به ویژه کودکان- باشد.