چکیده:
خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که مرزهای قابل نفوذی دارد و فضای مجازی توانسته است در آن رخنه کند؛ لذا ورود فضای مجازی به کانون خانواده موجب بروز آسیب هایی در هنجارهـا و نقش های اعضای خانواده به ویژه کودکان شده است. هدف از این تحقیق، بررسی آسیبهای فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان بوده است که در آن، آثار و پیامدهای منفی اینترنت را در رابطه با آداب و اخلاق زندگی خانوادگی مورد بررسی قرار داده است. روش علمی تحقیق نیز به صورت توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانهای و جستجو در پایگاهها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی بوده است.
نتایج پژوهش نشان میدهد گسترش فضاهای مجازی اینترنتی آسیب های گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ از جمله آسیبهای اخلاقی همچون دسترسی آسان به منابع غیر اخلاقی، تضعیف باورهای دینی و القای شبهات و تعارض ارزشها؛ آسیب های شخصیتی مثل اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی و اتلاف وقت؛ و آسیب های خانوادگی از قبیل کاهش ارتباطات خانوادگی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسل ها.
بنابراین، هدایت و نظارت والدین در کنار شناخت و آگاهی از آسیب های پیش روی فضای مجازی بهترین راهکار رفع آسیب های آن است.
The family is the most important social institution with permeable boundaries and the cyberspace has been able to penetrate; thus, the entry of cyberspace into the family center has caused harm to the norms and roles of family members, especially children. The purpose of this study was to investigate the damages of cyberspace in children's education in which it examined the negative effects and consequences of the Internet on family life ethics. The research method was also descriptive-analytical and the method of collecting the materials was in the form of libraries and searches in databases and sources of internet scientific information.The results show that the expansion of cyberspace has caused various damages to children's education, including ethical harms such as easy access to unethical resources, weakening religious beliefs and instilling doubts and conflicting values, personality traits such as addiction to space. Virtual, social isolation and waste of time; and family harm, such as reduced family relationships, changing patterns of interaction between parents and children, the loss of power balance in the family, and the generation gap.Therefore, parental guidance and supervision along with recognizing and aware of the damages to cyberspace is the best way to remedy it.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان میدهد گسترش فضاهای مجازی اینترنتی آسیبهای گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ از جمله آسیبهای اخلاقی همچون دسترسی آسان به منابع غیر اخلاقی، تضعیف باورهای دینی و القای شبهات و تعارض ارزشها؛ آسیبهای شخصیتی مثل اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی و اتلاف وقت؛ و آسیبهای خانوادگی از قبیل کاهش ارتباطات خانوادگی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسلها.
3. اتلاف وقت اگر فضای مجازی، ميزان استفاده از آن تابع ضابطه و قاعدهاى نباشد كه در اين صورت جوانان و نوجوانان عادت مىكنند، اوقات فراغت خود را به بيهودگى و بدون برنامهريزى بگذرانند و اين تصور در ذهن آنها شكل مىگيرد كه نهايت زندگى، چيزى جز بازى و سرگرمى و كامجويى نيست و وجه دوم، نوع بهرهبردارى از آن و مراجعه به سايتهايى است كه موارد ناهنجار و غير اخلاقى را ترويج مىكنند كه از اين طريق، هم هويت ملى فرد را مورد هجوم قرار مىدهند و هم به تخريب شخصيت اجتماعى و حوزه روانى او مىپردازند.
2 راهکارهایی برای رفع آسیبهای پیشگفته راهکارهای متنوعی برای رفع آسیبهای فضای مجازی قابل استفاده است به طوری که زمينههاى مختلفى براى حضور مفيد و ارزشمند نوجوانان در اينترنت وجود دارد كه با هدايت و نظارت والدين مىتواند ضمن كمك به فراگيرى مهارتهاى مختلف زندگى و فراگيرى مناسب آموزشهاى مرتبط با تحصيلات آنها، ارتقاى سطح فرهنگى و تربيتى نوجوانان و جوانان را باعث شده و زمينهساز افزايش سطح علمى اين رده سنى گردد.