چکیده:
اولویت استفاده جوانان از شبکه های اجتماعی به ترتیب در زمینه امور تفریحی و سرگرمی و علمی آموزشی است؛ به نحوی که مردان بیشتر از زنان از فیلترینگ استفاده می کنند. آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد بین مدت زمان استفاده با بعد شریعت از شاخص دینداری و نیز بین سرعت ارتباط با ابعاد اخلاقیات و عقاید از شاخص دینداری رابطه معکوس و معناداری برقرار است؛ همچنین بین سرعت ارتباط با شاخص دینداری رابطه معکوس و معناداری برقرار است در حالی که بین دو بعد دیگر با شاخص دینداری رابطه ای مشاهده نمی شود. در این پژوهش که متغیر دینداری با استفاده از الگوی کرم الهی و با سه بعد عقاید، اخلاقیات و شریعت سنجیده شده است، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 220 نفر شده است که با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه استاندارد داده های تحقیق جمع آوری شده است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد در متغیر سرعت ارتباط بر شاخص شریعت در متغیر دینداری، بیشترین و کمترین تأثیر را مدت زمان استفاده بر شاخص اخلاقیات متغیر دینداری دارند تا جایی که متغیر رسانه های نوین ارتباطی 27 درصد از تغییرات شاخص دینداری را تبیین می کند.
Education is one of the human affairs that has been important because of its prominent role in all matters of human life; So that it has always been considered by experts and each of them has emphasized it with a statement.
In general, dealing with education, both in terms of multidimensionality and special complexities at the theoretical and practical level, has made it an important and irreplaceable thing. Among these, one of the most influential and at the same time most difficult topics in the field of education is the moral education of adolescents and young people; Therefore, dealing with issues related to ethics and following it, moral education has a high status.
Philosophers and scholars in this field have long considered the issue of ethics and even ethics from the perspective of education; If Aristotle considered the end of education as moral education and virtue and Khajeh Nasir considered will and thought as the origin of morality. In addition, the work of foster educators, like other areas of human life, is intertwined with ethical issues, and resolving ethical problems and conflicts in the field of work of these educators - especially in cyberspace - is one of the concerns of the scientific community.
This research, which is written based on the methods and goals of applied ethics, is considered as a basis for setting up an ethical charter in cyberspace for educators. The most important discussion in this study is the ethical challenges of educators in cyberspace and exit strategies. This is the challenge.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، آشنایی با میزان تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی در میزان دینداری جوانان میتواند به اهمیت ورود تخصصیتر در زمینه برنامهریزی برای جلوگیری از تأثیر این شبکهها بر اعتقادات جامعه جوان ایران یاری رساند؛ به همین منظور در این پژوهش به بررسی ویژگیهای شبکههای مجازی- لاین، فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام- 2 وارتباط آن با دینداری جوانان پرداخته شده است.
1 - متغیرهای مستقل در این پژوهش میزان استفاده از رسانههای ارتباطی و ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل شامل لاین، تلگرام، فیسبوک و اینستاگرام در نظر گرفته شدهاند؛ در آن سه بعد مدت زمان استفاده، سرعت ارتباط و دسترسی به انواع امکانات موجود در رسانههای ارتباطی مورد توجه است.
(8/31 درصد زنان و 6/23 در صد مردان) آزمون فرضیههای تحقیق جدول5: آزمون شاخص دینداری (بعد عقاید) با رسانههای نوین ارتباطی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اطلاعات جدول بر اساس همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین سرعت ارتباط با شاخص عقاید رابطه معنادار معکوس برقرار است.
( 06/0=Beta) به صورت کلی، تأثیرات شاخصهای رسانههای نوین ارتباطی بر شاخص شریعت بیشتر و بر مقدار واقعی نزدیکتر است، و این تأثیر بر شاخص اخلاقیات کمتر و دورتر از واقعیت است؛ همچنین سهم تمامی ابعاد رسانههای نوین ارتباطی با متغیر وابسته در حدود 27 درصد است که نشان میدهد سهم عوامل مختلف دیگر در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر رسانههای نوین ارتباطی با دینداری باید در نظر گرفته شود.