چکیده:
ملازمت با حق در گرو ملازمت عقلی و عملی است؛ خدای حکیم فرایند پرورش انسان از قوه به فعل را در نظام احسن بهخوبی طراحی نمود که تربیت انسان الهی و لازمه فعلیت یافتن انسان در پرتو حیات فردی و اجتماعی اوست، ضمانت اجرای این احکام و تکالیف شرعی نیز بر عهده حاکمان الهی است که با یکی از ابزارهای مهمی که در دست دارند- رسانهها- به این مسئله مبادرت می ورزند. رهاوردهای حکمت، تبیین مسئله حق است چه اینکه بعض از حکمای متأخر حکمت را به حق تعریف نمودند؛ آنگاه با بررسی ابعاد موضوع باید منظومه فکری که تمام اضلاع آن هماهنگ با حکمت باشد را تعریف نمود. بر این اساس، ابتدا باید در چارچوب هستیشناسی که شالوده و بنیانهای نظری یک مسئله است حکمت را مشخص نمود، سپس در معرفتشناسی تبیین میشود که وجه و دلیل آن چه بوده و کتاب و سنت و عقل و اجماع هر کدام به ترتیب رتبه جایگاه حق را توصیف و اثبات می نمایند. مرحله سوم نیز جایگاه انسان در مقام خلیفة الهی و رابطه آن با حق است. اگر حکمت به حق تبیین و تفسیر شود و آن را به انسان و اجتماع سریان داد و اضلاع سهگانه بنیانهای نظری آن را مشخص نمود، آنگاه جایگاه رسانه در این منظومه فکری مشخص میشود و پاسخگوی پرسش های زیر خواهد شد که در این پژوهش تلاش می شود به آنها پاسخ داده شود: - رابطه حق و شأنیت رسانه در هدایت جامعه و انسان در مقام خلیفة الهی چیست؟ - آیا رسانه در این منظومه فکری صاحب حق است و اگر صاحب حق است، آیا تکالیفی نیز بر عهده دارد؟ - تکالیف رسانه در تربیت انسان و جامعه محق چیست؟ - اقتضائات رسانه در این منظومه چیست؟ - تفاوت حق در رسانه حکمت محور با مباحث حقوق رسانه در غرب چیست؟
Service with the right depends on rational and practical service; God Almighty designed the process of cultivating man from power to action in a good system, which is the training of the divine man and the necessity of man's actualization in the light of his individual and social life. The important tools at their disposal - the media - address this issue.
The achievements of wisdom are the explanation of the issue of truth, because some of the later scholars defined wisdom as right; Then, by examining the dimensions of the subject, it is necessary to define a system of thought whose all sides are in harmony with wisdom. Accordingly, first we must define wisdom in the framework of ontology, which is the theoretical foundation of an issue, then in epistemology it is explained what its face and reason are, and the book, tradition, reason and consensus each rank the position of truth, respectively. Describe and prove. The third stage is the position of man as the divine caliph and its relationship with the truth.
If wisdom is rightly explained and interpreted and given to man and society and the three sides of its theoretical foundations are determined, then the position of the media in this system of thought will be determined and the following questions will be answered in this research. Answer them:
- What is the relationship between the right and the dignity of the media in guiding society and man as the divine caliph?
- Does the media have a right in this system of thought, and if it has a right, does it also have duties?
- What are the duties of the media in educating human beings and a just society?
- What are the requirements of the media in this system?
What is the difference between right in wisdom-based media and media rights issues in the West?
خلاصه ماشینی:
معرفتشناسی حقيقت و مجاز در فضای مجازی با رويكرد حكمت (نظری و عملی) اسلامی نویسنده: دکتر حسن رضایی 1 دریافت: 09/05/1396 پذیرش: 14/07/1396 چكيده ملازمت با حق در گرو ملازمت عقلی و عملی است؛ خدای حکیم فرايند پرورش انسان از قوه به فعل را در نظام احسن بهخوبی طراحی نمود که تربيت انسان الهی و لازمه فعليت يافتن انسان در پرتو حيات فردی و اجتماعی اوست، ضمانت اجرای اين احكام و تكاليف شرعی نيز بر عهده حاكمان الهی است که با يكی از ابزارهای مهمی که در دست دارند- رسانهها- به این مسئله مبادرت میورزند.
اگر حكمت به حق تبيين و تفسير شود و آن را به انسان و اجتماع سريان داد و اضلاع سهگانه بنیانهای نظری آن را مشخص نمود، آنگاه جايگاه رسانه در اين منظومه فكری مشخص میشود و پاسخگوی پرسشهای زیر خواهد شد که در این پژوهش تلاش میشود به آنها پاسخ داده شود:- رابطه حق و شأنيت رسانه در هدايت جامعه و انسان در مقام خليفة الهی چيست؟- آيا رسانه در اين منظومه فكری صاحب حق است و اگر صاحب حق است، آيا تكاليفی نيز بر عهده دارد؟- - دانشآموخته حوزه علميه، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه، Z291388@gmail.
انسان خليفة الهی عين حيات است 1 و اين سير الی الله برای همگان ميسور است، پس تربيت انسان الهی و لازمه فعليت يافتن انسان در پرتو حيات فردی و اجتماعی اوست؛ چرا كه بخش مهمی از استعدادهای او برای تخلق به اخلاق الهی فقط در اجتماع است كه به فعليت میرسد؛ لذا حكمای مسلمان علت اهتمام اسلام به اجتماع را به دليل اهميتی میدانند كه در تربيت انسان دارد و بر اين باورند که تربيت و رشد اخلاق و غرایز در انسان كه ريشه و مبدأ تشكيل اجتماع است، وقتی مؤثر واقع میشود كه جو جامعه با آن تربيت معارضه نكند و گرنه قدرت نيروى جامعه، فرد را در خود مستهلك میکند.