چکیده:
استفاده از فضای مجازی به عنوان یک تکنولوژی فراگیر، تاثیرات فراوانی بر جنبههای مختلف زندگی انسانها دارد و تاثیرات مثبت و منفی آن به استفاده از فرصتها و تصمیم درست در برابر تهدیدهای این فضا بستگی دارد؛ لذا عدم وجود سواد فضای مجازی باعث شده است جنبه های منفی آن بسیار بیشتر از جنبههای مثبت نمود پیدا کند، به طوری که غفلت از فرصتهای فضای مجازی به یک تهدید تبدیل شده است. بنابراین، به منظور استفاده بهینه از فضای مجازی باید رویکرد راهبردی به این مسئله داشت. رویکرد راهبردی به معنای بررسی توام نقاط قوت و نقاط ضعف یک موضوع است.
در همین راستا هدف اصلی این مقاله بررسی فرصت های فضای مجازی با رویکرد آموزشی- دینی بوده است و برای رسیدن به این هدف با استفاده از روش کتابخانه ای به مطالعه ویژگیها و نقاط قوت فضای مجازی پرداخته شد.
مهمترین فرصت های فضای مجازی در زمینه آموزش، افزایش دسترسی به محتوا، کتابخانه های دیجیتال، آموزش از راه دور، یادگیری الکترونیک و آموزش مجازی است که از این فرصتها به منظور ارتقای آموزشهای دینی در مواردی همچون برگزاری کلاسهای مجازی برای انتقال آموزه ها و مفاهیم دینی، آموزش مجازی قرآن کریم، راه اندازی باشگاه مجازی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی حوزه مسجد، راه اندازی کتابخانه دیجیتالی مساجد، تهیه برنامه برای ادعیه و زیارات مشهور و منابع مرجع دینی به صورت چندرسانه ای، پاسخ به شبهات و سوالات و ایجاد گروه هایی در فضای مجازی برای برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزان میتوان استفاده کرد.
همچنین، به منظور استفاده بیشتر از این فرصتها باید سطح سواد فضای مجازی اولیا و مربیان همراه با دانش آموزان افزایش پیدا کند و در همین راستا آموزشهای مداوم و مناسب پیرامون شناخت آسیب ها و فرصتهای فضای مجازی برای اولیا، مربیان و دانش آموزان ضروری است؛ چرا که آگاهی و تمرکز بر فرصتهای فضای مجازی سبب غلبه بر آسیبهای آن خواهد شد.
The use of cyberspace as a pervasive technology has many effects on different aspects of human life and its positive and negative effects depend on using opportunities and making the right decisions against the threats of this space, hence the lack of cybersecurity literacy. The disadvantages of it are far greater than the positive aspects, so neglecting cyberspace opportunities has become a threat. Therefore, a strategic approach should be taken to optimize the use of cyberspace. A strategic approach is to examine both the strengths and weaknesses of a subject.In this regard, the main purpose of this article is to explore the opportunities of cyberspace with an educational-religious approach and to achieve this goal by studying the features and strengths of cyberspace using library method.The most prominent cybersecurity opportunities in education are increased access to content, digital libraries, distance learning, e-learning, and virtual education, which are opportunities to promote religious instruction in virtual learning classes. Religious Concepts, Virtual Training of the Holy Quran, Launching a Virtual Mosque Cultural and Promotional Activities Club, Launching a Digital Mosque Library, Providing Multimedia Religious Assertions and Religious Plans, Answering Questions and Answers, and Creating groups in cyberspace to hold races Quranic students' qat can be used.Also, in order to make the most of these opportunities, it is necessary to increase the level of literacy of parents and coaches with students, and to provide ongoing and appropriate training on recognizing the pitfalls and opportunities for parents, educators and students. It is essential because awareness and focus on cybersecurity opportunities will overcome its disadvantages.
خلاصه ماشینی:
فرصتهای فضای مجازی؛ رویکرد دینی- آموزشی نویسندگان: فاطمه نجفی 1 ، دکتر مهدی واحدی 2 دریافت: 12/04/1396 پذیرش: 16/05/1396 چکیده استفاده از فضای مجازی به عنوان یک تکنولوژی فراگیر، تأثیرات فراوانی بر جنبههای مختلف زندگی انسانها دارد و تأثیرات مثبت و منفی آن به استفاده از فرصتها و تصمیم درست در برابر تهدیدهای این فضا بستگی دارد؛ لذا عدم وجود سواد فضای مجازی باعث شده است جنبههای منفی آن بسیار بیشتر از جنبههای مثبت نمود پیدا کند، به طوری که غفلت از فرصتهای فضای مجازی به یک تهدید تبدیل شده است.
مهمترین فرصتهای فضای مجازی در زمینه آموزش، افزایش دسترسی به محتوا، کتابخانههای دیجیتال، آموزش از راه دور، یادگیری الکترونیک و آموزش مجازی است که از این فرصتها به منظور ارتقای آموزشهای دینی در مواردی همچون برگزاری کلاسهای مجازی برای انتقال آموزهها و مفاهیم دینی، آموزش مجازی قرآن کریم، راه اندازی باشگاه مجازی فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی حوزه مسجد، راه اندازی کتابخانه دیجیتالی مساجد، تهیه برنامه برای ادعیه و زیارات مشهور و منابع مرجع دینی به صورت چندرسانهای، پاسخ به شبهات و سؤالات و ایجاد گروههایی در فضای مجازی برای برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزان میتوان استفاده کرد.
واژگان کلیدی: رویکرد دینی- آموزشی، فضای مجازی، فرصتهای فضای مجازی مقدمه فضای مجازی 1 امروزه آنچنان گسترده شده که بخشی از زندگی انسانها شده است تا آنجا که در برخی موارد انجام امور روزمره بدون آن دشوار خواهد بود؛ در عين حال، اين فضا به مثابه دیگر ابزار موارد استفاده، خوب يا بد دارد و میتوان از آن در جهت مثبت یا منفی استفاده نمود.