چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر همدان بوده است. در این مطالعه طرح پژوهشی از نوع همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 میباشد که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش کل 5982 نفر میباشند. با استفاده از جدول برآورد نمونه کرجسی مورگان(1970)، نمونهای به حجم 375 نفر در نظر گرفته شد. بعد از مشخص شدن تعداد نمونه آماری، به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیای ثورث، کلارک و تیکز (1939)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو بگبی، پارکر و تیلور (1994)، استفاده و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای به دست آمده نشان داد که مقدار همبستگی سازگاری اجتماعی و ناگویی هیجانی، 52/0 میباشد که از نظر آماری معنادار است (01/0p ≤ ). بر اساس نتایج این پژوهش ناگویی هیجانی با بتای 38/0- سهم بالایی را در پیش بینی سازگاری اجتماعی داشته و نیز رابطه آن با سازگاری منفی و معکوس است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیای ثورث، کلارک و تیکز (1939)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو بگبی، پارکر و تیلور (1994)، استفاده و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
بر اساس نتایج این پژوهش ناگویی هیجانی با بتای 38/0- سهم بالایی را در پیش بینی سازگاری اجتماعی داشته و نیز رابطه آن با سازگاری منفی و معکوس است.
پژوهشها حاکی از آن است که ناگویی هیجانی با بسیاری از اختلالات مانند افسردگی، اختلال خوردن، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال هراس و فوبی رابطه Whitted Alexithymia Kathrin Bagby, Parker & Taylor Macaren (ریچارد، فورچن، گریفتز و ماین 1 ، 2005).
A Cox, Swinson, Shulman, & Bourdeau Slobodskaya HR, Safronova MV, Windle M Duffley PJ, Larrivée P Claus B Su L, Gao L.
از بررسی این یافته، میتوان نتیجه گرفت که برای بالا بردن سازگاری اجتماعی دانشآموزان باید مهارت های شناسایی و توصیف هیجانهای خود و دیگران را به دانشآموزان آموزش ده > همچنين يافتههاي اين پژوهش نشان داد بین دشواری در شناسایی احساسات و سازگاری اجتماعی یک رابطهی همبستگی منفی وجود دارد.
با توجه به نتايج به دست آمده ميتوان نتيجه گرفت رابطه ناگويي هيجاني با سازگاري اجتماعي منفی و معکوس است از این رو ناگویی هیجانی تاثیر به سزایی در پیش بینی سازگاری اجتماعی دارد.