چکیده:
دسته ای از روایات، پذیرش توبه حضرت آدم (ع) را نتیجه توسل او به حضرت محمد و آل او (ع) دانسته اند. روایتی منسوب به پیامبر اکرم (ص) در دو مصدر زیدی کوفی از توسل آدم (ع) به اهل بیت با عنوان «پنج تن » یاد کرده است. اعتبارسنجی این روایت و تبیین امکان ارتباط آن با عقاید زیدیه، مسئله نوشتار پیش روست. بدین منظور با کاربست روش های نقد حدیث در سنت اسامی به سنجش مصدر، سند و متن روایت پرداخته و بر پایه تحلیل داده های برآمده از آن، امکان پیوند این روایت با عقاید زیدیه بررسی شده است. شناسایی
آسیب هایی چون تفرد در مصادر زیدی کوفی، روی گردانی محدثان سده های میانه و متقدم از نقل، وجود راویان ضعیف و ناشناخته در طرق انتقال و کاربرد اصطاح «پنج تن » که پدیداری و رواج آن متاخر از عهد نبوی است، اعتبار روایت را به چالش می کشد. برجستگی بوم حدیثی کوفه در نقل این روایت با توجه به شرایط فرهنگی دینی آن، توجه زیدیان به اعمش به مثابه حلقه مشترک روایت و منزلت بی بدیل اصحاب کساء در دیدگاه زیدیه، نشانه هایی از ارتباط نقل و نشر این هیئت از روایت با زیدیان کوفه فراهم می آورد.
According to the content of some narrations, the reason Adam’s repentance
gained acceptance was that he sought invocation to the Holy
Prophet and his Household. Some Virtues-based sources have reported
some narrations, attributed to the Prophet, refering to the invocation of
Adam to the Household under the title “the five people”. This article
was to evaluate such type of narration. The possibility of the connection
of this narration with Zaidi thoughts was taken into consideration, too.
The total resultant of measuring the sources, the documents, and context
of the narration indicate the lack of validity of it and doubt about its
attribution to the Prophet; disregarding the narrators of the classic and
formative centuries, presence of weak and unknown narrators in the
chain of narrators and making use of the expressions “the five people”,
whose appearance or generalization of usage occurred after the time
of the Prophet, were among the elements marring the validity of the
narration. Prominence of the Kufi hadeeth milieu in this narration and
considering the cultural-religious conditions, concentration on A’mash
as the common link in the chain of the narrators by Zaidis and the unpararelleled
role of “the people of the cloak” in the eyes of Zaidis, provide
some signs of the relationship between narrating and spreading
this type of narration and Kufi Zaidis.
خلاصه ماشینی:
نخستین وجه تمایز این روایت با سایر روایات همخانواده آن، توسل آدم (ع) به پیامبر خاتم (ص) و اهلبیت او با کاربست اصطلاح «پنجتن» برای ایشان است؛ به نظر میرسد بستر امکانی صدور این روایت را نزول آیه «تطهیر» (الاحزاب: 33) و پردهبرداری از اراده ویژه الهی در برگزیدگی محمد (ص)، علی، فاطمه و حسنین (ع) فراهم آورده است.
گفتنی است ـ در حد جستجوی نگارنده ـ موضوع نوشتار پیشرو، فاقد پیشینه بوده چنانکه روایت یاد شده با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی و از منظر اعتبارسنجی و امکان پیوند با فرق اسلامی مورد توجه قرار نگرفته است؛ اندک موارد استناد به این روایت، صرفاً با رویکردی ایجابی ـ توصیفی و معطوف به بحث توسل بوده که در برخی منابع حدیثی با عنوانگذاری باب به استحباب و لزوم توسل به محمد (ع) و آل او نمود یافته (نوری، 1408ق، 5: 238؛ اسماعیلی، 1428ق، 1: 118) و در دیگر پژوهشها در ضمن ادله جواز توسل به اجمال از آن سخن گفته شده است (سند، 1427ق، 4: 299؛ رضایی اصفهانی، 1393ش، 141؛ کاظمی، 1392ش، 97-98).
2250 Validation of the Document and Content of the Interpretive Narrations of the Six Days “Case Study of Vers 54, A’raf Sura” Narges Shekarbeygi *1 Tayebeh Babaeiyan2 Abstract The phrase “Six Days” (A’raf: 54), which refers to the creation of the heavens and the earth in “six days”, goes back to the beginning of creation.