چکیده:
در بعضی جوامع حدیثی روایاتی مشاهده می شود که در آن با تنوع عبارات، زنان، دام یا سلاح شیطان خوانده شده اند. نتایج بررسی سندی و دلالی حکایت از آن دارد که انتساب قطعی همه این روایات، به معصوم (ع)از منظر امامیه با موانعی روبه رو است. از این رو پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی– انتقادی به اعتبارسنجی مصادر و اسناد این روایت پرداخته و تحلیل دلالی آن و تعارض با سایر روایات را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این بررسی حکایت از آن دارد؛ با وجود آن که روایت مذکور از نظر سندی از قوت چندانی برخوردار نیست، اما در بررسی دلالی، دام و یا سلاح شیطان دانستن زن، به معنای تحقیر و یا شوم خواندن وی نیست؛ بلکه بر حساسیت تعامل با جنس زن (از جهت گرایش به زینت و ایجاد جذابیت) دلالت دارد و میزان بالای اثرپذیری مردان از این ویژگی زنان را مورد تاکید قرار می دهد.
In some Hadith Collections, there are narrations in which women
are called the trap or weapon of Satan with a variety of expressions.
The results of the Isnad and implication Analysis indicates that the
definitive attribution of all these narrations to the Imam is faced
with obstacles from the perspective of the Twelver Shia. Therefore,
the present reseach, with an analytical-critical approach, has validated
the sources and Isnads of this narration, and examined its implication
analysis and confliction with other narrations. The results of this study
indicate that although the narration is not very strong in Isnad, but
implication Analysis of knowing a woman as a trap or the weapon
of the Satan, does not mean humiliating or slandering her, but it
indicates the sensitivity of interaction with female (in terms of her
tendency to adornment and to be attractive) and emphasizes the high
degree of Men›s vulnerability on this characteristic of women.
خلاصه ماشینی:
نتایج این بررسی حکایت از آن دارد؛ با وجود آنکه روایت مذکور از نظر سندی از قوت چندانی برخوردار نیست، اما در بررسی دلالی، دام و یا سلاح شیطان دانستن زن، به معنای تحقیر و یا شوم خواندن وی نیست؛ بلکه بر حساسیت تعامل با جنس زن (از جهت گرایش به زینت و ایجاد جذابیت) دلالت دارد و میزان بالای اثرپذیری مردان از این ویژگی زنان را مورد تاکید قرار میدهد.
وجود اسرائیلیات بسیار در موضوع زنان از یک سو و اهمیت نسبت داده شده در اینگونه روایات از سوی دیگر، اهمیت بررسی اعتباری روایت «النِّسَاءُ حَبَائِلُ إِبْلِیس» را مضاعف میکند؛ خصوصاً آنکه در بررسی نگارنده، اثر یا پژوهش علمی در خصوص این روایت مشاهده نشد اما از جمله مقالاتی که به بررسی روایات مناقشه برانگیز در خصوص زنان پرداخته است میتوان به: «اعتبارسنجی روایات فتنه بودن زنان»، «امکانسنجی صدور حدیث سجده زن بر شوهر»، «اعتبار و مفهومسنجی روایات کاستی عقل زنان»، «جوامع روایی فریقین و گزارههای نقصان ایمان زنان» و «تاملی در روایات نهجالبلاغه در نکوهش زن» اشاره کرد که با روش تحلیلی- انتقادی، روایات مختلفی در این باب را از حیث سند و متن مورد بررسی قرار میدهند.
2253 Analytical-Critical Study of the Narrations Related to the Collection of the Mus’haf of Amir al-Mu’minin (AS) Mostafa Abbasi Moqaddam 1 Seyyed Mohammad Mousavi *2 Abstract The writing of Emam Ali’s (as) Mus’haf and the legislator-based structure of the Holy Qur’an has many supporters among the sects.