چکیده:
صنایع دفاعی به دلیل محدودیتهای به وجود آمده که مانع از اجرای ماموریتهای ذاتی آنها میشود ضروری است به دنبال یک تغییر رویه برای حفظ سطح تولیدات در تأمین نیازمندی مشتریان خود باشند. یکی از این راهکارها استفاده از راهبرد شبکهسازی است. این پژوهش با استفاده از یک مدل پایهای و در نظر گرفتن مفاهیم زنجیره تأمین و نظریه نمایندگیها، در نظر دارد با استفاده از ظرفیتهای فراتر از مرز سازمانی و شبکه نمایندگان، محصول مدنظر مشتریان را تولید نماید. در این رویکرد، هدف کاهش هزینهها نبوده و به دنبال افزایش مطلوبیت در رابطه میان نماینده، مالک و مشتری است. مدل ارائه شده از انواع مدلهای تصمیمگیری چندهدفه است و هدف بیشینهسازی همزمان جواب بهینه پارتو(کارا)، مطلوبیت مالک و متوسط مطلوبیت نمایندگیها است. مدل مذکور با استفاده از توابع هدف وزندار حل و یک مجموعه جواب بهینه پارتو احصاء شد؛ سپس با استفاده از روشهای آیندهپژوهـی، متغیر اثرگذار بر سازمان و حالات عدم قعطیت هر متغیر شناسایی شده است. این متغیرها عبارتند از میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی، رونق و رکود اقتصادی، رواج برونسپاری فعالیتها، تورم و تحریم اقتصادی، بر اساس نظرسنجی انجام شده بیشترین اهمیت در سیاستگذاری آینده مربوط به دو متغیر رواج برون سپاری فعالیتها و میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی میباشد. بر همین اساس از میان مجموعه جواب پارتو، جوابی به عنوان جواب نهایی انتخاب شد که بتواند با افزایش حجم برونسپاریها در آینده ساختار قدرتمندی برای مدیریت فعالیتهای برونسپاری شده و نظارت بر پیمانکاران را ایجاد و از طرف دیگر با توجه به افزایش سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنایع دفاعی، نیاز سازمان به نظارت مناسب بر عملکرد این بخش را مرتفع نماید.
Due to the constraints that impede their inherent missions, the defense industry needs to seek a change of procedure to maintain the level of their products to meet their customers' needs One of these is to use a networking strategy.This study uses a basic model to consider supply chain concepts and dealership theory It intends to produce the product that customers want by using capabilities beyond the organizational boundary and representative network In this approach, the goal is not to reduce costs, but to increase the utility of the agent-owner-customer relationship.The proposed model is one of a variety of multi-purpose decision making models and aims to achieve optimal response, owner desirability and average agency desirability.The model is solved using weighted objective functions and a Pareto solution set. Then, using future research techniques, the variables affecting the organization and states of uncertainty of each variable are identified These variables include the amount of private equity investment, boom and bust, the prevalence of outsourcing, inflation and economic sanctions.According to the survey, the most important in future policy making are two variables of outsourcing activities and amount of private sector investment from the Pareto Answer Set, the answer is chosen as the final answer, which, by increasing the volume of outsourcing in the future, will create a powerful structure for managing outsourced activities and oversight of contractors and on the other hand, given the increased private sector investment in industries. Defensively,organization eliminates the need for proper oversight of the performance of this departmen
خلاصه ماشینی:
اين وزارتخانه به دليل ماموريت صـنايع دفـاعي وابسـته بـه آن مـوردحجمـه و فشارهاي بين المللي واقع شده است .
(به تصوير صفحه مراجعه شود) تابع مطلوبيت نمايندگيبازرگانيدانش بنيان (آمادهوشمند): مطلوبيت نمايندگيبازرگانيدانش بنيان باميزان منابع ماليکه ازمالک جذب ميکندو همچنين منابع ماليکه به تامين کنندگان بيرونيسازمان پرداخت ميکندتعيين ميشود.
همچنين باتوجه به اين که ميزان منابع ماليکه از جانب مشتريبه نمايندگيذخيره سازيوبهينه توزيع (هاب لجستيک )پرداخت ميشودثابت بوده وبراساس برآوردقبليمشخص ميشود(اين پارامتررابانمادMcنشان ميدهيم )،اين مقداربه عنوان يک پارامتردرمدل ايفاي نقش خواهدنمود.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) تابع مطلوبيت تامين کنندگان : دراين تابع ،مطلوبيت نمايندگان باتوجه به منابعيکه پرداخت ميکنندمشخص ميشود.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) تابع مطلوبيت مالک : اين تابع به گونه اينوشته شده است که درآن مالک به تمامينمايندگيهاي توليد،بازرگاني دانش بنيان ،ذخيره سازيوتوزيع ،تحقيقات ،طراحيوتوسعه فناوريوتحليل گران پرداخت منابع ماليداشته وهمچنين ازجانب نمايندگيذخيره سازيوتوزيع ،منابع ماليحاصل از فروش محصولات به مشتريان رادريافت ميکند.
باتوجه به اينکه مقدارe-bMc١٤−١درتابع مطولبيت مالک يک مقدارثابت ميباشد،ازتابع هدف اول مدل حذف شده است .
(به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل (٤) برآورد پارامتر تابع مطلوبيت ميان مالک و نمايندگي آماد هوشمند همان گونه که پيشترنيزگفته شدمدل اين پژوهش به دنبال بيشينه کردن مطلوبيت بازيگران زنجيره تامين وزارت دفاع باتکيه برمفاهيم نظريه نمايندگيهاميباشد.
جدول (١١) نتايج نظرسنجي درخصوص حالات عدم قطعيت تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد شاخص شاخص (به تصوير صفحه مراجعه شود) برايمحاسبه شاخص اجماع به صورت رابطه زيرعمل شده است .