چکیده:
با گسترش روزافزون حیات اقتصادی جوامع، زندگی و حیات انسانی بدون مبادله غیرقابل تصور است و در تمامی کنشها و فعالیتها گونههای مختلفی از داد و ستد را شاهد هستیم. بهموجب گستردگی روزافزون و تخصصیشدن بیش از حد روابط اقتصادی، دامنه روابط و تعاملات انسانی بهطرز فزایندهای رو به تزاید نهاده است و بازاریابان به منظور دستیابی به بهترین نتیجه و موفقیت در امر فروش و اقناع مشتریان به خرید، ناگزیر به بهرهگیری از اصولی از تعاملات هستند. این تعاملات و روابط انسانی در بستر منطق سود که در اکثریت جوامع حکمفرماست، حالتی کالایی و ابزاری بهخود میگیرد. بازاریابی شبکهای از چنین ساختاری تبعیت میکند. در این پژوهش با بهرهگیری از روش مردمنگاری انتقادی و در قالب رویکرد پنج مرحلهای کارسپیکن به برساخت اجتماعی پیامدهای کنش اقتصادی بازاریابان در شرکتهای بازاریابی شبکهای پرداخته شده است. بدین منظور پس از بررسی و فعالیت غیر رسمی در 4 شرکت از شرکتهای بازاریابی شبکهای، به ثبت نام رسمی و یک سال مشاهده مشارکتی پنهان در یکی از این شرکتهای بازاریابی شبکهای اقدام شد و سپس مصاحبههایی عمیق با 16 نفر از اعضای انصرافی که سابقه عضویت داشتند، به عمل آمد. اعتبار یافتهها نیز به وسیله مشارکت طولانی و مشاهده مداوم در میدان تحقیق کنترل اعضا، خودبازبینی محقق و همچنین توصیف غنی مورد تأیید قرار گرفت. ازجمله تمهای اصلی استخراج شده: فشار هنجاری برای خرید و فروش اجباری، حداکثرسازی سود، کنجکاوسازی محصولی، استراتژیهای فروش عامهپسند، فروش ذوقی، خرید هنجاری هژمونیک، خودسرزنشگری افراطی بودند. نتایج بهطورکلی نشان دهندهی این واقعیت بود که شرکتهای بازاریابی شبکهای فرایند حداکثرسازی سود خود را دنبال میکنند و بازاریابان شبکهای نهتنها درکل سودی نمیبرند بلکه همچنین ضررهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی را متحمل میشوند.
With increasing grow of economic existence of societies, human being and living are unimaginable without exchange and we can see different kinds of bargain in every fields and actions. Because of extension and specialty of economic relationship, context of human relations have increased and marketers must use. Disciplines of relations to achieve the best result and success in selling and customers satisfaction. This kind of relation in context of profit-base which is common in every society, take an instrumental and commodity form. Network marketing obeys from this form. In this paper with the help of critical ethnography and five step Carspecken approach tries to extend social construction of unequal distribution of power and wealth. So one year hidden participation observation was taken place and also deep interviews was done with cancellation members. From its extracted themes can name: norms pressure for coercive dealing, maximization of profit, curiosity about products, popular selling strategies, chimerical selling, hegemonic normal buying and extreme self-blaming. The results show that network marketing companies follow. Their own maximization of profit and marketers not only do not get profit but also tolerate enormous social and economic losses.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش با بهره گيري از روش مردم نگاري انتقادي و در قالب رويکرد پنج مرحله اي کارسپيکن به برساخت اجتماعي پيامدهاي کنش اقتصادي بازاريابان در شرکت هاي بازاريابي شبکه اي پرداخته شده است .
به ويژه اينکه اين کنشگران غالباً از گروه هاي درحاشيه مانده (زنان خانه دار و 1- Stilerman 2- Network Marketing (NM) 3- Multi-Level Marketing (MLM) برساخت اجتماعي پيامدهاي کنش هاي اقتصادي بازاريابان در شرکت هاي بازاريابي شبکه اي ٤٩ جوانان بيکار) هستند و پيامدهاي مالي شديداً آنها را تحت تأثير قرار مي دهد.
1- Dr. Pratistha 2- Bosley and knorr 3- Antler 4- Reingewertz 5- Franco & Gonzalez-Perez برساخت اجتماعي پيامدهاي کنش هاي اقتصادي بازاريابان در شرکت هاي بازاريابي شبکه اي ٥٩ تاير و همکاران ١ نيز در سال ۲۰۱۶ در پژوهشي با عنوان «مباني بازاريابي شبکه اي از موفقيت : يک تجزيه و تحليل پديده شناختي تفسيري» به بررسي تجارب موفقيت در بازاريابي شبکه اي با انتخاب ۱۰ نفر بازرگان موفق و بازاريابان شبکه اي پرداخته است .
يافته هاي تحقيق يافته هاي اين پژوهش در ابتدا، از طريق مراجعه به داده هاي کتابخانه اي ، سپس مشاهده و مشارکت ناشناسانه در ميدان تحقيق و مصاحبه هاي غير ساختارمند با افراد فعال صورت گرفت ، تا اينکه در اواسط روند پژوهش ، مسئله خروج و شيفتکاري اعضا و بالاخص ليدرها، نظر محققان را 1- Theoretical Sampling 2- Credibility or Trustworthiness 3- Prolonged Engagement 4- Peer Review 5- Member Checking 6- External Audit 7- Dependability 8- mauthner and doucet برساخت اجتماعي پيامدهاي کنش هاي اقتصادي بازاريابان در شرکت هاي بازاريابي شبکه اي ٥٧ به خود جلب کرد.