چکیده:
نتایج انتخابات در نظام مردمسالار گویای میزان مطلوبیت زمامداری و اصالت سازوکار انتخاباتی جهت تحکیم حاکمیت ملی و انعکاس اراده عمومی است. در این راستا، قاعده اکثریت در جهت تحقق آرمانهای مردم-سالاری و تصمیمسازی جمعی نقش مهمی ایفا مینماید. پژوهش با هدف شیوه تاثیرگذاری این قاعده بر دستیابی به نمایندگی پرمعنا و اصیل، تضمین مفهوم حاکمیت ملی، اندیشه چندصدایی در زمامداری و تحلیل و سنجش نظام انتخاباتی و نتایج دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در انطباق با اصول و قواعد مطلوب انتخاباتی و قاعده اکثریت انجام شده است. نتایج بدست آمده از تحلیل موضوع و استخراج نتایج با استفاده از شیوه آماری، توصیفی و تحلیلی، نشان میدهد که نظام رایگیری انتخابات مجلس به دلیل اتخاذ شیوه رای گیری نامتجانس، منجر به مشارکت پایین شهروندان شده و نرخ شاخص نمایندگی پایین نمیتواند گویای نمایندگی جمعی و عصاره اراده ملت و ترکیبی از اکثریت همه ذینفعان اجتماعی باشد و همچنین موید این امر است که مجلس یازدهم در انطباق با قاعده اکثریت، نمایندگی پرمعنا و اصیل شکل نگرفته و نیازمند اصلاح نظام انتخاباتی در مسیر حداکثریسازی مشارکت مردم و ایجاد زمینه مساعد برای رقابت منصفانه است.
In democratic system, election results indicate the rate of the governing utility and originality of election-oriented mechanisms in consolidation of national sovereignty and reflection of public will. In this regard, majority rule plays an important role in actualization of democratic ideals and collective decision-making. Aiming at analysis on influencing the majority rule in accessing to the highly meaningful and original representation, guaranteeing the concept of national sovereignty, notion of polyphonicism in governing, investigation on election-oriented system and the results of 11th Iranian Parliament in conformity with principles and utile election-oriented rules and majority rule, the current paper has been conducted. The gained results emanated from topic analysis and extraction of data by resorting to the statistical, descriptive and analytical method demonstrates that the voting system of the Iranian Parliament, due to employing heterogeneous method of voting leading to low rate of participation and also low rate of the highly meaningful representation criterion, cannot be indicator of real representation, national will symbol and synthesis of all social beneficiaries. The results also indicate that the 11th Parliament has not been shaped in conformity with majority rule and meaningful representation. Consequently, for maximizing people participation and paving way of just competition, the election system should be revised.