چکیده:
این مقاله، بهمنظور طراحی الگوی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به امنیتزایی و عمقبخشی انقلاب اسلامی نگارش شده است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل سه طیف، خبرگان علمی «اساتید دانشگاه»، مدیران ستادی نیروهای مسلح و کارشناسان وزارتخانههای دفاع و امور خارجه بود. روش نمونهگیری بر اساس نمونهگیری هدفمند است. حجم نمونۀ نیز از 18 نفر شامل: 6 نفر خبرۀ علمی، 6 نفر از فرماندهان ستادی و 6 نفر از کارشناسان خبرۀ امور سیاسی و دفاعی است. برای گردآوری دادهها، از هردو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد، به این ترتیب که از روش کتابخانهای برای بررسی ادبیات تحقیق و از روش میدانی برای گردآوری نظر اعضای نمونه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در روش کتابخانهای، فیش و در روش میدانی مصاحبۀ عمیق بود. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که این الگو شامل سه بعد ملی، منطقهای و بینالمللی است. بعد ملی دارای هشت مؤلفه شامل: «تقویت و توسعۀ توان و آمادگیهای دفاعی، تبدیل تهدیدها به فرصتها، متنوعسازی رویکردها و ابزارهای دیپلماسی دفاعی، تولید ادراک امنیتی و تصویرسازی راهبردی دفاعی، تقویت اتحاد و همدلی، تحرکبخشی و چابکسازی وزارت دفاع در حوزههای ساختاری و اجرایی، توانمندسازی حرفهای و معنوی کارکنان نیروهای مسلح و همسوسازی سیاست خارجی ج.ا.ا با دیپلماسی دفاعی»، بعد منطقهای دارای هشت مؤلفه شامل: «تقویت همگرایی با ارتش کشورهای همسو، بهرهگیری از آموزههای اسلام و انقلاب در مناسبات و تعاملات دفاعی، اهتمام برای مدیریت بحرانهای منطقهای، حمایت مادی و معنوی از جریان بیداری اسلامی، تقویت انسجام بین کشورهای اسلامی و مسلمان، دفاع در عمق راهبردی، تلاش در جهت مصونسازی گروههای مقاومت در برابر پدیدۀ نفوذ و دفاع آیندهنگر» بعد بینالمللی دارای هفت مؤلفه شامل: «توسعۀ همکاریهای دفاعی بینالمللی، مدیریت بحرانهای بینالمللی، چندجانبهگرایی راهبردی، مقابله با نظام سلطه، کنترل مناقشه از طریق رایزنی دفاعی، بهکارگیری دیپلماسی عمومی بهمنظور مشروعیتبخشی به اقدامات دیپلماسی دفاعی و جایگاهیابی جهانی» است.
This article has been written in order to design the model of defense diplomacy of the Islamic Republic in order to create security and deepening the Islamic Revolution. The statistical population of this study included three spectrums, scientific experts of "university professors", staff managers of the armed forces and experts from the Ministries of Defense and Foreign Affairs. The sampling method is based on targeted sampling. Sample size of 18 people including; There were 6 scientific experts, 6 staff commanders and 6 experts in political and defense affairs. To collect the data, both library and field methods were used, using the library method to study the literature and research background and the field method to collect sample members' opinions. Data collection tools were in the library, fish method, and in the in-depth interview method. Content analysis was used to analyze the data. The results and findings of the paper show that this model includes three national, regional and international dimensions. The national dimension is the eight components, the regional dimension is the eight components, and the international dimension is the seven components.
خلاصه ماشینی:
بعد ملي داراي هشت مؤلفه شامل : «تقويت و توسعۀ توان و آمادگي هاي دفاعي ، تبديل تهديدها به فرصت ها، متنوع سازي رويکردها و ابزارهاي ديپلماسي دفاعي ، توليد ادراک امنيتي و تصويرسازي راهبردي دفاعي ، تقويت اتحاد و همدلي ، تحرکبخشي و چابک سازي وزارت دفاع در حوزه هاي ساختاري و اجرايي، توانمندسازي حرفه اي و معنوي کارکنان نيروهاي مسلح و هم سوسازي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران با ديپلماسي دفاعي »، بعد منطقه اي داراي هشت مؤلفه شامل : «تقويت همگرايي با ارتش کشورهاي هم سو، بهره گيري از آموزه هاي اسلام و انقلاب در مناسبات و تعاملات دفاعي ، اهتمام براي مديريت بحران هاي منطقه اي ، حمايت مادي و معنوي از جريان بيداري اسلامي ، تقويت انسجام بين کشورهاي اسلامي و مسلمان ، دفاع در عمق راهبردي ، تلاش در جهت مصون سازي گروه هاي مقاومت در برابر پديدٔە نفوذ و دفاع آينده نگر» بعد بين المللي داراي هفت مؤلفه شامل : «توسعۀ همکاريهاي دفاعي بين المللي ، مديريت بحران هاي بين المللي ، چندجانبه گرايي راهبردي ، مقابله با نظام سلطه ، کنترل مناقشه از طريق رايزني دفاعي ، به کارگيري ديپلماسي عمومي به منظور مشروعيت بخشي به اقدامات ديپلماسي دفاعي و جايگاه يابي جهاني » است .
M. Morgan (eds), Regional Orders: Building Security in a New World, University Park, PA: Pennsylvania State University Press, pp: 3 – 19.