چکیده:
امروزه کاربرد تکنولوژی آموزشی از کاربرد صرف وسایل آموزشی و کمک آموزشی فراتر رفته و نقش موثری در نظام تعلیم و تربیت بویژه در مدارس پیشرو ایفا می کند. در سطح بین الملل با اصطلاحی به نام مدارس پیشرو مواجه هستیم. این نوع از مدارس، مدارسی است که در آن نقش مدیر آموزشی و همچنین ساختار و کارکرد مدرسه، به شکل جدیدی بازسازی و تعریف شده است. از طرفی توجه به نقش خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی و ارتقای سطح کیفی آن به وضوح افزایش یافته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ به این سوال است که «چگونه می توان با بکارگیری تکنولوژی آموزشی در مدارس پیشرو، سطح خلاقیت و نوآوری دانش آموزان را افزایش داد»؟ در این راستا از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. نتایج پزوهش حاکی از آن است برای ارتقای سطح خلاقیت دانش آموزان ابتدا لازم است تمامی افراد درگیر در نظام تعلیم و تربیت، تفکر خلاق و نوآور را باارزش بدانند و به کودکان یاد داده شود که تفکر خلاق و نوآور را معتبر بدانند. همچنین این افراد دستکاری اشیا و عقاید را تشویق کنند. جهت افزایش خلاقیت فراگیران نیز نسبت به تحمیل یک الگوی قالب فکری، بایستی هوشیار بود و مهارت های اجتناب از فشارها و تمسخر همسالان را به کودکان آموخت. نیز احساس وحشت از کارهای بدیع را برطرف کرد. در این بین ضروری است موقعیت هایی برای فعالیت و آرامش فراهم شود. و در نهایت لازم است نه فقط انتقاد کردن صرف، بلکه انتقاد سازنده، توسعه داده شود.
خلاصه ماشینی:
کاربرد تکنولوژی آموزشی در مدارس پیشرو و تأثیر آن در ارتقای سطح خلاقیت و نوآوری دانش آموزان سولماز نورآبادی 1 1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد (نویسنده مسئول) nourabadi@shahed.
بنابراین هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ به این سؤال است که «چگونه میتوان با بکارگیری تکنولوژی آموزشی در مدارس پیشرو، سطح خلاقیت و نوآوری دانشآموزان را افزایش داد»؟ در این راستا از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است.
نتایج پزوهش حاکی از آن است برای ارتقای سطح خلاقیت دانشآموزان ابتدا لازم است تمامی افراد درگیر در نظام تعلیم و تربیت، تفکر خلاق و نوآور را باارزش بدانند و به کودکان یاد داده شود که تفکر خلاق و نوآور را معتبر بدانند.
حال این سؤال مطرح میشود که «چگونه میتوان با بکارگیری تکنولوژی آموزشی در مدارس پیشرو، سطح خلاقیت و نوآوری دانشآموزان را افزایش داد»؟ 2.
ویژگیهای این نوع مدارس از نظر دفتر آموزش و پرورش ایالتی ساندیاگو عبارتند از: - رسالت روشن مدرسه: رسالت و هدفهای مدرسه پیشرو به روشنی تعریف شده و وظیفه همه کارکنان مدرسه مشخص شده است.
- ارتباط خانه/ مدرسه/ جامعه: در این نوع مدارس، تمام کارکنان مدرسه و والدین برای کمک به یادگیری دانشآموزان با هم همکاری میکنند.
برای ارتقای سطح خلاقیت دانشآموزان ابتدا لازم است تمامی افراد درگیر در تعلیم و تربیت، تفکر خلاق را باارزش بدانند و به کودکان یاد داده شود که تفکر خلاق را معتبر بدانند.
بنابراین با رعایت نکات اشاره شده میتوان در مدارس پیشرو با بکارگیری تکنولوژی آموزشی، خلاقیت و نوآوری دانشآموزان را افزایش داده و در سازندگی بیشتر جامعه و کشور سهیم باشیم.
ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی.