چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و نقش میانجیگری انگیزش در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه در سال تحصیلی 97-98 می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه بوده که 285 نفر از آنها با استفاده از فرمول نسبت کوکران و به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی(علی بدیع وهمکاران) بوده وبرای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده هانشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه معنا دار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی ارتباط هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و نقش میانجیگری انگیزش در دانش آموزان دوره متوسطه اول حسین تربتی نژاد 1 ، سهیلا علیمرادی 2 1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان،پردیس امام خمینی (ره) گرگان (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور چکیده هدف این پژوهش بررسی ارتباط هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و نقش میانجیگری انگیزش در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه در سال تحصیلی 97-98 می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه بوده که 285 نفر از آنها با استفاده از فرمول نسبت کوکران و به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.
شکل شماره 1ـ 1رابطه هوشها )ویگلزورث ،ترجمه غباری بناب وهمکاران،2004 ) هدف این پژوهش بررسی ارتباط هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و نقش میانجیگری انگیزش در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه در سال تحصیلی 97-96 می باشد ، اهداف فرعی پژوهش نیز عبارت بود از: -.
در این پژوهش، مسأله اصلی تحقیق این است که آیا میان ارتباط هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و نقش میانجیگری انگیزش در دانش آموزان دوره متوسطه اول رابطه ای وجود دارد ؟ روش شناسی پژوهش جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 97-96 می باشد .
2. بین مولفه های هوش معنوی(عامل تفکر کلی وبعد اعتقادی،مقابله با مشکلات،سجایای اخلاقی وعامل خود آگاهی)با پیشرفت تحصیلی رابطه چند گانه وجود دارد .
بین مولفه های هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
فرضیه اول: بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه چند گانه وجود دارد.
فرضیه دوم: بین مولفه های هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار مثبت وجود دارد.