چکیده:
ایرانیان از دیرباز به کتاب و کتابخانه اهمیت فراوانی میدادند. کتابخانه عمومی از جایگاه ویژهای در جامعه برخوردار است و خدمات گوناگونی را ارائه میدهد. این کتابخانهها با انجام وظایف و تحقق اهداف خود میتوانند موجبات پیشرفت جامعه و افراد آن را فراهم آورند. هدف اصلی از تلاش عظیم و بسیج فراگیر جامعه برای ریشهکن کردن بیسوادی فراگرفتن مقطعی مهارت خواندن و نوشتن نیست بلکه توانا ساختن بزرگسالان نو سواد برای استفاده از این مهارتها در زندگی و استفاده از دنیای علم و دانش است. کتابخانهها در جهت حمایت از امر آموزش و پژوهش، منابع و اطلاعات موردنیاز جامعه نو سواد را فراهم میآورند. در ایران با توجه به گسترش شبکه کتابخانههای عمومی در شهرها و روستاها، میتوان مواد موردنیاز برای نو سوادان بزرگسال جامعه را از طریق آنها فراهم ساخت و به تثبیت مهارتهای سواد و رسیدن به مرز خودآموزی کمک کرد. فعالیتهای سوادآموزی کتابخانههای عمومی باید در جهت همکاری با دیگر ارائهدهندگان آموزش بزرگسالان بوده و بهدرستی هدایت شود. هدف از مقاله حاضر ارائه راهکارهای موثر بر گرایش مطالعه بزرگسالان از سوی کتابخانهها و کتابداران در جهت گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه به آنها است.
خلاصه ماشینی:
(آشنا، 1389) برخی از صاحبنظران معتقدند که توجه استانداردهای موجود درراه اندازی و ایجاد امکانات عمومی و مجهز نمودن آنها به کتابهای جدید و بهروز، تجدیدنظر در شیوه مجموعهسازی و انتخاب کتاب برای کتابخانههای عمومی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و اعضای کتابخانهها، برگزاری برنامههای جنبی از قبیل مسابقات کتابخوانی، قصهگویی، شبشعر، نمایش فیلم، جهت جذب مراجعین، غنی کردن بخش مرجع کتابخانههای عمومی و استخدام کتابداران مرجع، جهت پاسخگویی به پرسشهای علمی مراجعین، توسعه و گسترش فضاهای مناسب مطالعه در کتابخانهها، ایجاد و ارتباط و هماهنگی با مدارس جهت بازدید دانش آموزان از کتابخانه و حضور کتابداران کتابخانههای عمومی در مدارس و تشریح خدمات و فعالیتهای کتابخانه، از راهکارهای ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی توسط کتابداران و کتابخانهها میباشد.
اهداف تشکیل کتابخانههای عمومی در استانداردهای فدراسیون بینالمللی موسسات و انجمنهای کتابداری ایفلا-IFLA به قرار زیر است: تشویق به مطالعه در افراد اجتماع، حمایت از رشد فکری و آموزشی عامه، آشنا ساختن مردم با فرهنگ شفاهی و مکتوب کشور، دسترسی به همه انواع اطلاعات ودانش روز، فراهم ساختن امکانات آموزش سواد رایانهای افراد و در نهایت حمایت و پشتیبانی از برنامههای سوادآموزی در جامعه.
(میرحسینی،1373) نقش کتابخانههای عمومی این است که در فعالیتهای سوادآموزی و برنامههای پس از سوادآموزی مشارکت داشته باشند ته به هدف خویش که همانا ارتقای فرهنگ و ایجاد و تقویت عادت به مطالعه درگروههای مختلف مردم است نائل شوند.