چکیده:
در نظام اموزشی متمرکز یا غیرمتمرکز یک سری قوانین ثابت وجود دارد که در کنار این موارد در هر نظام باید به جزئیات و مراحل اصلی کار توجه شود و از شاخه های اصلی این نظام دور نماند. یکی از این جزئیات و اصول، اخلاق تجاری بوده که دارای مولفههایی میباشد. در این مقاله مولفههای اخلاقی تجاری دانش در دانشگاه بررسی شده و راهحلهای عملی شدن آن نیز ذکر شده است. منظور از تجاری سازی دانش پیاده کردن مولفههای اخلاقی در زمینه دانش و ایجاد پیوند بین صنعت و دانش مییاشد. از این رو هر نظام اموزشی از جمله مراکز دانشگاهی باید بتوانند دانش، اخلاق و مولفههای ان را در نظام کنونی به اجرا در آورند.
خلاصه ماشینی:
ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺧﻼﻗﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮاي آﮔﺎﻫﯽ اﻓﺮاد از اﺧﻼﻗﯿﺎت ﺑﺮ ﻗﻀﺎوتﻫﺎ و ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻧﻬﺎ در ﮐﻨﺎر ﺗﻤﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﻓﺮد ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﮕﺬارد() باقری،1390) اﮐﻨﻮن ﮐﻪ ﺗﺠﺎري ﺳﺎزي ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺑـﻪ ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺣﺎﮐﻢ در آﻣﻮزش ﮐﺸﻮر ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽرود در روﻧﺪ اﯾﻦ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﮐﺎراﻣﺪﺗﺮﯾﻦ ﺷـﯿﻮهﻫﺎ در ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزي ﻧﻈﺎم ﻣﻠﯽ ﻧﻮآوري ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت را از ﯾﮏ ﺳﻮ و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻮاﻧﻊ ﭘﯿﺸﺮو روي داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺠﺎري ﺳﺎزي را از ﺳﻮي دﯾﮕﺮ ﻓـﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺮ اﺳﺎس درك ﻣﻨﻄﻘـﯽ از اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮوش ﺗﺤﻘﯿﻖﻫﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞﻫـﺎي ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ، ﻋﻤﻼ ﮐﺸﻮر ﺑـﺎ ﺷﺘﺎب ﺑﯿﺸﺘﺮي در ﻣﺴﯿﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻨﺎوري ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﺪ.
ﺑﺪون ﺷﮏ ورود آﻣﻮزش ﻋـﺎﻟﯽ ﺑـﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮاوردهﻫﺎي ﺧﻮد و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪيﻫـﺎ و ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، در ﺑﻄﻦ ﺧـﻮد ﺣﺎﺻـﻞ ﺑﺮﺧـﯽ ﻓﺮﺻﺖﻫـﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ ﺳﺒﺐ ﺧﻮدﮔﺮداﻧﯽ داﻧﺸﮕﺎه و در آرﻣﺎﻧﯽ ﺗـﺮﯾﻦ اﻧﺘﻈـﺎر اﻓـﺰاﯾﺶ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي زﻧـﺪﮔﯽ (اﯾﻤﻨـﯽ و اﻣﻨﯿﺖ)، ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺛﺮوت و رﺷﺪ اﻗﺘـﺼﺎدي را در ﭘـﯽ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ اﻣﺎ از ﻃﺮف دﯾﮕـﺮ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﻮﺟـﺐ ﺗﻀﻌﯿﻒ اﺧﻼق ﭘﮋوﻫﺶ و ﺗﺮوﯾﺞ ﻣﺪرك ﮔﺮاﯾﯽ ﮔﺮدد (ﻓﮑﻮر ﺑﻬﻤﻦ، 1383) در ﺑﺨﺶ راﺑﻄﻪ ﺻﻨﻌﺖ و داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻮاﻧﻊ زﯾﺎدي وﺟﻮد دارد از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﺪم اﺷﺮاف ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﺤﻘﯿﻖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ، ﻓﻘﺪان ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺮاي ﭘﺮوژهﻫﺎي ﮐﻮﭼﮏ ﺑـﺎ رﯾﺴﮏ ﺑﺎﻻ، ﮐﻢ اﻫﻤﯿﺘﯽ ﺗﺠﺎري ﮐﺮدن واﺣﺪﻫﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺿﻌﻒ اﻫﺘﻤﺎم ﺑـﻪ ﺗﺠﺎرت در ﭘﮋوﻫﺶﻫـﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و ﺑﯽاﻃﻼﻋﯽ از ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺸﮕﺎه(ﻧﮑﺘﻪاي ﮐـﻪ ﺑﺎﯾﺪ در ﺑﻌـﺪ اﺧﻼﻗﯽ ﺗﺠﺎري ﺳﺎزي ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮد اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎي ﺗﺠﺎري ﻧﺒﺎﯾﺪ داﻧﺸﮕﺎه را ﺑﻪ ﺑﻨﮕﺎه ﺗﺠﺎري ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ داﻧﺸﮕﺎهﻫـﺎ ﺑﺎﯾﺪ از ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ داﻧﺶ و ﻓﻨﺎوري ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﯿﺸﺘﺮي را ﺟﺬب ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و اﺳﺘﻘﻼل ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺪﺳﺖ آورﻧﺪ .