چکیده:
بعضی شیعه را متهم میکنند که به برخی از همسران پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، نسبت ناروا دادهاند؛ لذا در این راستا لازم دیده شد، دیدگاه علمای محقق شیعه که همواره هرگونه باور و عقیدهای را با دلایل قرآن و سنت و عقل اثبات کردهاند، بررسی شود. در این مقاله، با روش توصیفی - تحلیلی، ابتدا با استناد به آیات قرآن و روایات، اثبات میشود که همسران همه انبیا و از جمله رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، پاک و عفیف بودهاند. آنچه در این مطالعه به دست میآید، این است که علمای شیعه پاکدامنی همه همسران انبیا را امری مسلم دانسته، مکررا در آثار تفسیری - کلامی - فقهی خود، به آن تصریح کردهاند.
خلاصه ماشینی:
ابنتیمیه با استشهاد به ضعف سند در یک مورد، سعی دارد که روایتِ در این خصوص را کذب و دروغین معرفی کند؛ در حالیکه همین روایت از طرق دیگری نیز رسیده که ضعف سند را جبران کرده است.
علامه حلی بعد از بیان روایت در خصوص نزول آیه انفاق در شأن امیرالمومنین7 نوشته است: این روایت را ثعلبی نیز روایت کرده است و از آنجا که چنین اتفاقی برای غیر از ایشان رخ نداده، پس این ماجرا نشانه افضلیت علی بن ابیطالب7 بوده و ایشان امام هستند.
صابونی در کتاب التبیان فی علوم القرآن مینویسد: اسباب نزول، با رأی و نظر درک نخواهد شد؛ در واقع باید از طریق روایتِ درست و دریافت خبر از آنان که شاهد نزول آیات بودهاند و یا از اسباب نزول آگاهی دارند و از صحابه بزرگوار و تابعین نیکوکار و یا از کسانیکه دانش خود را از دانشمندان متعهد و شایسته کسب کرده و به پژوهش و تحقیق پرداختهاند، به آن پی برد؛ پس شناخت اسباب نزول بر مبنای نقلِ درست تکیه دارد و علامه حلی نیز از این طریق وارد شده است؛ در مقابل، ابنتیمیه با ادلهای ضعیف که برداشت شخصی وی است، در مقابل نقل ایستاده که خلاف اسلوب و روش پذیرفته شده اهل حدیث و سلف است.
نتیجه شأن نزول آیه انفاق طبق روایات نبوی در خصوص امیرالمؤمنین7است و مورد پذیرش بسیاری از دانشمندان شیعه و اهلسنت میباشد که به برخی از اقوال ایشان در مقاله اشاره شد؛ بر اساس گزارشات و اسناد متعدد، این روایت صحیح و پذیرفته شده است و ادعای کذب بودن روایت از طرف ابنتیمیه پذیرفته نیست.