چکیده:
موضوع و هدف مقاله: این پژوهش با ترکیب فناوری اطلاعات در آموزش به روش سنتی چهرهبهچهره، سعی در مقایسه این روشِ ترکیبی با روش سنتی از لحاظ اثرگذاری آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری دارد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی است. محتوای الکترونیکی آموزشی توسط محقق آماده و پیادهسازی گردید و برای اجرای طرح از روش پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. روایی سوالات آزمونها به تأیید سه تن از استادان حسابداری رسید. این بررسی بر روی دانشجویانی که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 درس حسابداری میانه1 را اخذ کرده بودند انجام شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده گردید. برای اطمینان از پایایی پژوهش، از روش باز آزمون استفاده گردید و همچنین بررسی در چند دانشگاه به طور همزمان انجام شد. یافتههای پژوهش: خروجیهای آماری حاکی از عدم تفاوت معنادار بین دو روش آموزشی مورد بررسی بود. نتیجهگیری و اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش نشان داد که تلفیق فناوری در آموزش حسابداری تفاوتی در سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان نسبت به روش چهرهبهچهره ایجاد نمیکند. دلیل آن میتواند عوامل خارج از کنترل محیطی، مانند ضعف ابزارهای فناورانه، فراهم نبودن کامل پیشنیازهای لازم یا نحوه اجرای روش ترکیبی در این پژوهش باشد.
Subject and Purpose: This study, by combining information technology with traditional education, attempts to compare this method with traditional face-to-face method in terms of its effect on the academic performance of accounting students. Methodology: This is a quasi-experimental study. The educational e-learning content was prepared and implemented by the researcher and pre-test and post-test with experimental and control group were used to execute the project. The validity of the test questions was confirmed by three accounting masters. The study was conducted on students who had taken the first Intermediate accounting course in the first semester of the 98-99 academic year. Covariance analysis was used to analyze the results. A retest was used to ensure the reliability of the study and Also, the study was conducted simultaneously in several universities. Findings: Statistical outputs showed no significant difference between the two learning methods. Conclusion and originality and adding to knowledge: The results of this study showed that the integration of technology in accounting education does not make a difference in the level of students' academic performance compared to face-to-face method. This could be due to environmental factors which are beyond the control, such as the weakness of technological tools, the lack of full availability of the necessary prerequisites, or the implementation of the combined method in this study.
خلاصه ماشینی:
بر ا ساس پژوهش هاي صورت گرفته و منابع ديگر، متغيرهايي از قبيل ســـن (گرکز و اســـماعيلي، ١٣٩٠)، جنســـيت (گرکز و اســـماعيلي، ١٣٩٠؛ بنيمهد و مهربان ، ١٣٩٣)، ميانگين نمرات دروس اصـــول حســـابداري، حســـابداري ميانه و ريا ضيات (شورورزي و همکاران ، ١٣٩٢)، خلاقيت و نوع دانشگاه (بنيمهد و مهربان ، ١٣٩٣)، نوع ديپلم و تأهل (گرکز و اســماعيلي، ١٣٩٠؛ بنيمهد و مهربان ، ١٣٩٣)، ميزان علاقه (بنيمهد و مهربان ، ١٣٩٣)، نوع اســـتاد (بلازار، ٢٠١٦)، عادت مطالعه (رابيا و همکاران ، ٢٠١٧)، محيط آموزشـــي (رافيک و همکاران ، ٢٠١٦)، توانايي محاســـباتي و انگيزه دانشـــجويان (بلي و فنما، ٢٠١٧)، تفاوت در انگيزه آنها از ورود به رشــته تحصــيليشــان (بلي و فنما، ٢٠١٧) و وضــعيت اشـــت غال (د يانتي ديلمي و پاکزاد، ١٣٩٦)، نيز علاوه بر روش آموزش ميتوانند بر عملکرد دانشجويان تأثيرگذار باشند.
در اين پژوهش براي کنترل تفکيک دانشجويان به دو گروه آزمايش و کنترل ابتدا پيش آزمون گرفته شد و سپس گروه ها تعيين و روش هاي آموزشي اجرا گرديد.
Effect of Blended Learning on Students Academic Performance in Physics in Federal Colleges of Education in South East, Nigeria.
A qualitative study of problem-based learning in accounting education and its effect on career preparation (Doctoral dissertation, University of Phoenix).
The Effect of a Blended Teaching Method on Student Performance and Satisfaction in a First Accounting Course in Higher Education.
The effect of blended learning on student performance at course-level in higher education: A meta- analysis.