چکیده:
پزوهش حاضر به منظور بررسی موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان نظامی به منظور ایجاد فرصتهای یادگیری، صورت پذیرفته است، این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی، ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و کارکنان سازمانهای نظامی هوشمند شهر تهران (تعداد 14 سازمان نظامی در 6 منطقه شهر تهران) به تعداد در سال 96-95 میباشد. باتوجه به تعداد جامعه آماری (30 نفر) از خبرگان این سازمانها به شیوه گلوله برفی تعیین گردیدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای محقق ساخته برگرفته از ادبیات پژوهش و نظر خبرگان میباشد. پرسشنامه یک شامل 35 سؤال به منظور غربالگری موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای نظامی هوشمند به منظور ایجاد فرصتهای یادگیری براساس تکنیک دلفی فازی (براساس نظر 30 نفر از خبرگان) میباشد. محقق پس از استفاده از ابزار پرسشنامه برآمده از مصاحبه خبره سنجی و پیشینه پژوهش به این نتیجه رسید که از بین موانع ساختاری، مدیریتی، تکنولوژیکی و فنی، مطابق دیدگاه خبرگان، موانع مدیریتی دارای بیشترین اهمیت (وزن 219/0) و موانع فنی دارای کمترین اهمیت (وزن 112/0) میباشدکه در همین راستا پیشنهادهایی به مدیران مجموعههای نظامی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
پرسش نامه يک شامل ٣٥ سؤال به منظور غربالگري موانع کاربرد فن آوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان هاي نظامي هوشمند به منظور ايجاد فرصت هاي يادگيري براساس تکنيک دلفي فازي (براساس نظر ٣٠ نفر از خبرگان ) ميباشد.
محقق پس از استفاده از ابزار پرسش نامه برآمده از مصاحبه خبره سنجي و پيشينه پژوهش به اين نتيجه رسيد که از بين موانع ساختاري، مديريتي، تکنولوژيکي و فني، مطابق ديدگاه خبرگان ، موانع مديريتي داراي بيش ترين اهميت (وزن ٠/٢١٩) و موانع فني داراي کم ترين اهميت (وزن ٠/١١٢) ميباشدکه در همين راستا پيشنهادهايي به مديران مجموعه هاي نظامي ارائه شد.
حال سؤالي که مطرح ميشود اين است که با توجه به نقش غيرقابل انکار فاوا و استفاده روزافزون آن در سازمان ها از يک طرف و اهميت استفاده و توجه کارکنان به فاوا در جهت ايجاد فرصت هاي يادگيري، موانع کاربرد فن آوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان ها چيست و هر يک در چه رتبه اي قرار دارد؟ ادبيات پژوهش امروزه يکي از مفاهيم مهمي که در نتيجه تغييرات و تحولات سريع در فن آوريهاي اطلاعاتي رواج پيدا کرده ، مفهوم سواد اطلاعاتي ميباشد.
پرسش نامه دو، شامل هشت جدول (مقايسات زوجي) براي اولويت بندي موانع با استفاده از فرآيند تحليل سلسله مراتبي به منظور بررسي وضعيت موانع کاربرد فن آوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان هاي نظامي هوشمند از ديدگاه کارکنان سازمان هاي نظامي هوشمند شهر تهران است .