چکیده:
تخلق به اخلاقیات یعنی پایداری دائمی به صفات اخلاقی نیکو به صورت "منش" در انسان کاری است که در آموزش صرف اخلاق نمیتوان به آن دست یافت. بنابراین دست یابی به رویکرد "تربیت منش اخلاق محور" به منظور کاربرد در عرصه فرزندپروری هدف این پژوهش است. بدین منظور در بخش اول تحقیق به بررسی و تبیین فرایند شکلگیری "منش" از دیدگاه علامه طباطبایی با روش تحقیق هرمنوتیک پرداختیم و در بخش دوم، فرایند الگوی فرزندپروری اخلاق محور در کنار ملاحظات کاربردی آن برای درونی سازی اخلاق در فرزندان ارائه شد.
یافتهها نشان داد نقطه گذاری در الگوی تربیت منش اخلاق محور برای ایجاد چرخهای از تغییرات، "نظام نگرشی" کودک شامل سه جزء "شناختی" (یعنی ایجاد بینش و اعتقاد به درستی و نادرستی اعمال)، "عاطفی" (یعنی برانگیختگی انگیزشی برای انجام اعمال) و "ارادی" (یعنی آهنگ انجام اعمال) اخلاقی در خود او از طریق تغییر همزمان در مولفه تربیتی والدین است. در این شرایط، والدین مبتنی بر تعریف تربیت منش اخلاق محوربرای ثبات و پایداری صفات اخلاقی در فرزند خود از دو راهبرد ایجاد" نگرش اخلاقی" در کنار تکرار اعمال برای "ملکه سازی صفات اخلاقی" از طریق روشهای "القایی و فعال" در یک بستر محیطی خانوادگی و اجتماعی زمینه سازی شده اخلاق محور، در قالب "سبک فرزندپروری مسئولانه" استفاده میکنند.
The Commitment of morality, that is, the stabilization of good moral qualities in the
form of "character" in man, is something that cannot be achieved in mere moral
education. Accordingly, the aim of the present study is to achieve a "Training
pattern of Ethical based character" for use in the field of parenting. For this purpose,
in the first part of the research, the process of formation of "character" from
Allameh Tabatabai's point of view by hermeneutic method has been studied and
explained and in the second part, educational methods and practical ways to
internalize morality in children are presented. The findings showed that punctuation
in the ethics-oriented pattern of training to create a cycle of changes, is the child's
ethical "attitude system" consisting of three components: “cognitive” (i.e., creating
insight and belief in the correctness and incorrectness of actions), "emotional" (i.e.,
means that, motivational arousal to perform actions) and "autonomic" (i.e., the
rhythm of performing actions) in themselves through the simultaneous change in
the parenting component. In this situation, parents based on the definition of
ethical-based character training to stabilize and sustain moral traits in their child,
use two strategies to create a "moral attitude" along with repetition of actions to
"queen moral traits" through "inductive and active" methods in the form of
authoritative parenting styles.
Based on the findings, it can be concluded that ethical based parenting - as a new
approach in the field of parental education - provides the basis for achieving the
educational goals of people with moral habit