چکیده:
در عصر کنونی، با گستردهشدن مطالعات ارتباطی و افزایش دانش بشری، میتوان از روشهایی برای القای مفاهیم به مخاطبان بهره برد. در این بین، برخی ابزارها نیز به منظور مخدوشکردن دین و فرهنگ، گسترش یافته و ویژگیهای بینظیر شبکههای اجتماعی به آن ابعاد تازهای داده است. بررسی روشهای مورد استفاده دشمنان در تبلیغات ضدّ دین و فرهنگ، نشان میدهد که بیشتر این شیوهها پیرامون ایجاد غفلت با استفاده از فنون رسانهای است. به دلیل ویژگیهای خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را ندارند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا، بسیاری از کارکردهای خانواده را در این زمینه دچار اختلال کرده است. در کنار آسیبهای فضای مجازی، راهکارهایی برای استفاده صحیح و کاهش آسیبهای آن وجود دارد. پژوهش حاضر به بررسی دیدگاههای کارشناسان این عرصه در مورد راهکارهای مختلف کاهش آسیبهای فضای مجازی اختصاص یافته است.
Nowadays, through expanding communication studies and increasing human
knowledge, it becomes possible to use some ways to instill concepts into audiences.
Meanwhile, some tools have being developed to damage religions and cultures and
even the unique features of social networks have been helping it. A study on the ways
applied by enemies to spread anti-religion and anti-culture propaganda demonstrates
that media techniques are used for many of these ways related to make audiences
neglect. Because of the particular features the cyberspace has and due to the novelty
of this phenomenon, many parents do not have any opportunity, possibility, or
sufficient ability to precisely know about the cyberspace and its functions. So, the
lack of knowledge about this phenomenon harms a lot of family functions. There
are some solutions to correctly use the cyberspace and decrease its damages. The
present research investigates experts’ ideas about the various solutions to decrease its
damages.
خلاصه ماشینی:
از جمله آسیبهای اخلاقی فضای مجازی در تربیت دینی فرزندان، مواردی همچون تعارض ارزشها، بازداریزدایی، اعتیاد به اینترنت، بحران هویت و اختلال در شکلگیری شخصیت، شکاف نسلها، انحرافهای اخلاقی و جنسی، افسردگی و انزوای فردی و اجتماعی، بهخطر افتادن حریم خصوصی افراد، از همپاشیدگی بنیان خانواده، کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزندان و از بین رفتن حریم روابط اخلاقی بین فرزندان و والدین است (اکبری، 1390،ص158).
1. روشهای تبلیغ ضدّ خانواده در شبکههای اجتماعی با پایانیافتن جنگ جهانی دوم در سال 1945، تبلیغات به سلاح اصلی در جنگهای ایدئولوژیک بین شرق و غرب تبدیل شد و با پایانیافتن جنگ سرد، تبلیغات همچنان در عرصه نبرد ایدئولوژیک جایگاه خود را از دست نداد، اما این بار نه در مقابله با ایدئولوژی شرق، بلکه در برابر ایدئولوژی اسلام؛ چراکه غرب معتقد است نظام اسلامی میتواند خطر بزرگی برای تمدن غرب باشد.
یکی از شیوههای مؤثر در تبلیغات ضدّخانواده، نشاندادن مخالفت چهرههای شناختهشده و معتبر بین مردم نسبت به برخی از ارزشها یا هنجارهای خانواده است؛ به عنوان مثال، برخورد نامناسب برخی از چهرههای شناخته شده سینمایی نسبت به مسأله عفاف و حجاب در اثربخشی به هجمههای مبلّغان ضدّ اسلام اثر بسیاری داشته است، چنانکه در جریان اتفاقاتی که در خصوص عریانشدن برخی بازیگران زن در خارج از کشور اتفاق افتاد، دستگاه تبلیغات ضدّاسلامی با تمام امکانات از این مسئله برای ترویج اباحهگری و ضربهزدن به ارزشهای حجاب و عفاف بهره برد.